• Anonym (Zombie)

Underkänd...

Fick resultat på min första tenta på en utbildning som jag läser.
    Blev underkänd... och jag vet att min hjärna har varit helt seg ända sedan jag började. Det är som att jag knappt kan tänka. Jag var inte nöjd med min tenta när jag skickade in den, men kunde inte se hur jag skulle kunna skriva den bättre heller.

Vet inte vad som har hänt med min hjärnkapacitet. Världen känns inte lika verklig längre, och så har jag känt i ett par år. Något är fel.

Jag håller på med en uppgift nu som jag oroar mig för också ska bli underkänd, för det känns som att jag inte kan "nå" min tankeförmåga fullt ut. 
    Jag fattar inte vad jag läser, vad jag hör (ibland på föreläsningar). I alla fall inte fullt ut. Det är som att det är en osynlig mur runt mig hela tiden. Jag känner mig inte levande liksom. Jag är konstant trött och känner mig sjuk på olika sätt hela tiden.

Vet inte vad som är bäst, att hoppa av eller kämpa med omtentor och kanske göra om uppgifter... kommer jag fatta mer med tiden, orka mer med tiden, eller är det så att det är dömt att misslyckas från början? Vill inte bli för besviken på mig själv. Men oroar mig för min hälsa konstant. Vet inte hur jag ska klara av den här utbildningen. Kanske borde jag söka heltidsjobb i stället?

• Svar på tråden Underkänd...
  • Anonym (Leila)

Jag tycker att du ska söka vård. Börja på vårdcentralen. Se till att få kroppen kollad så att det inte rör sig om hormonobalans, någon bristsjukdom eller så. 

Kanske har du en depression, eller är på gränsen till utmattning. 

• Anonym (Plugg)
    Anonym (Zombie) skrev 2024-02-29 19:10:17 följande:
    Underkänd...

Fick resultat på min första tenta på en utbildning som jag läser.
    Blev underkänd... och jag vet att min hjärna har varit helt seg ända sedan jag började. Det är som att jag knappt kan tänka. Jag var inte nöjd med min tenta när jag skickade in den, men kunde inte se hur jag skulle kunna skriva den bättre heller.

Vet inte vad som har hänt med min hjärnkapacitet. Världen känns inte lika verklig längre, och så har jag känt i ett par år. Något är fel.

Jag håller på med en uppgift nu som jag oroar mig för också ska bli underkänd, för det känns som att jag inte kan "nå" min tankeförmåga fullt ut. 
    Jag fattar inte vad jag läser, vad jag hör (ibland på föreläsningar). I alla fall inte fullt ut. Det är som att det är en osynlig mur runt mig hela tiden. Jag känner mig inte levande liksom. Jag är konstant trött och känner mig sjuk på olika sätt hela tiden.

Vet inte vad som är bäst, att hoppa av eller kämpa med omtentor och kanske göra om uppgifter... kommer jag fatta mer med tiden, orka mer med tiden, eller är det så att det är dömt att misslyckas från början? Vill inte bli för besviken på mig själv. Men oroar mig för min hälsa konstant. Vet inte hur jag ska klara av den här utbildningen. Kanske borde jag söka heltidsjobb i stället?

Försök hitta några att plugga tillsammans med. I första hand irl, i andra hand via nätet.

Det kan hjälpa massor om man har andra att bolla tankar och funderingar med, höra om deras problem, hjälpa varandra.
  • Anonym (Zombie)
    Anonym (Leila) skrev 2024-02-29 19:15:58 följande:

Jag tycker att du ska söka vård. Börja på vårdcentralen. Se till att få kroppen kollad så att det inte rör sig om hormonobalans, någon bristsjukdom eller så. 

Kanske har du en depression, eller är på gränsen till utmattning. 

Jo, jag har säkerligen depression och massor av obalans och brister.

Kollade min vårdcentral nu, man kan inte träffa en läkare där på flera månader.
  • Anonym (Zombie)
    Anonym (Zombie) skrev 2024-02-29 19:23:37 följande:

Jag har definitivt järnbrist... Måste se till att få i mig mer järn... 
  • Anonym (r)
    Anonym (Zombie) skrev 2024-02-29 19:23:37 följande:

ehm, hur vet du det?
  • Anonym (Zombie)
    Anonym (r) skrev 2024-02-29 20:24:42 följande:
    ehm, hur vet du det?
    Att jag har flera brister?
    För att min kropp liksom "känns" sjuk. Orkeslös, glömsk osv. Hjärklappning... ja, hela kroppen känns svag och konstig.

Och en läkartid kunde jag inte boka för att de var fullbokade långt framöver.
  • Anonym (Leila)
    Anonym (Zombie) skrev 2024-02-29 20:32:31 följande:
    Att jag har flera brister?
    För att min kropp liksom "känns" sjuk. Orkeslös, glömsk osv. Hjärklappning... ja, hela kroppen känns svag och konstig.

Och en läkartid kunde jag inte boka för att de var fullbokade långt framöver.
    En tid långt framöver är mycket bättre än ingen tid alls. 
  • Anonym (Leila)
    Anonym (Leila) skrev 2024-02-29 21:03:29 följande:
    En tid långt framöver är mycket bättre än ingen tid alls. 

Och med den kryptiska meningen menade jag att jag tycker att du ska boka en läkartid trots att det är lång väntetid. Kön blir knappast kortare, så ska du få hjälp behöver du boka en tid så fort som möjligt. 

Om du tror att du har järnbrist kan du köpa järntabletter. Men börja med låg dos så att du inte blir förstoppad. 

• Anonym (Juni)

Har du nyligen haft covid eller någon värre influensa? 

Annars låter det som möjlig depression/utbrändhet. Har liknande symptom när jag är deprimerad. Om du misstänker det bör du få tid snabbt.

• Anonym (Zombie)
    Anonym (Leila) skrev 2024-02-29 21:07:27 följande:

Och med den kryptiska meningen menade jag att jag tycker att du ska boka en läkartid trots att det är lång väntetid. Kön blir knappast kortare, så ska du få hjälp behöver du boka en tid så fort som möjligt. 

Om du tror att du har järnbrist kan du köpa järntabletter. Men börja med låg dos så att du inte blir förstoppad. 

Jo, men de hade inte ens möjligheten att klicka i en tid. Det var liksom ingen "ledig tid" synlig alls... 

Jag ska köpa järntabletter tror jag.
  • Anonym (Zombie)
    Anonym (Juni) skrev 2024-02-29 21:14:12 följande:

Har du nyligen haft covid eller någon värre influensa? 

Annars låter det som möjlig depression/utbrändhet. Har liknande symptom när jag är deprimerad. Om du misstänker det bör du få tid snabbt.

Har inte haft covid vad jag vet. Inte kollat upp det på. Har bara testat mig en gång för covid och det var i början på pandemin.
    Men har varit lite sjuk till och från... 
    Var helt orkeslös i ett par dagar för ett par veckor sedan, trött på ett sätt jag aldrig tidigare upplevt, och illamående. Kunde inte resa mig ur sängen knappt på ett par dagar. Kanske var det covid? Men testade mig aldrig.

Tror jag tyvärr har alltid möjligt samtidigt, alltså både depression, ångest, utbrändhet och brister på vitaminer/mineraler.
  • Anonym (Ring)
    Anonym (Zombie) skrev 2024-02-29 21:19:55 följande:
    Jo, men de hade inte ens möjligheten att klicka i en tid. Det var liksom ingen "ledig tid" synlig alls... 

Jag ska köpa järntabletter tror jag.
    Ring. Finns alltid tider om man verkligen inte mår bra. Självklart finns läkartider att tillgå. Hjärtklappning är inte att leka med. De kommer inte att neka dig.
  • Anonym (Zombie)
    Anonym (Zombie) skrev 2024-02-29 21:22:49 följande:
    Har inte haft covid vad jag vet. Inte kollat upp det på. Har bara testat mig en gång för covid och det var i början på pandemin.
    Men har varit lite sjuk till och från... 
    Var helt orkeslös i ett par dagar för ett par veckor sedan, trött på ett sätt jag aldrig tidigare upplevt, och illamående. Kunde inte resa mig ur sängen knappt på ett par dagar. Kanske var det covid? Men testade mig aldrig.

Tror jag tyvärr har allt möjligt samtidigt, alltså både depression, ångest, utbrändhet och brister på vitaminer/mineraler.
    Redigerad. 
  • Jemp

Det kan ta lite Tid att komma in i universitetsstudier, slm för många innebär ett nytt sätt att plugga, behov av annan studieteknik osv. Så ge inte upp för en (eller några) kuggade tentor! 

Däremot håller jag med resten att det låter klokt att söka vård för bekymren du beskriver.

• Lynx123

Bra såklart att kolla upp hälsan...och ta inga tillskott innan du ver. Ring vc så får du tid.

Undrar också över dina rutiner. Har du regelbunden sömn och äter du bra? Rör du på dig? Alkohol? Avsätter du tid för att plugga? Hur pluggar du? Allt spelar roll...

• Anonym (Zombie)
    Lynx123 skrev 2024-02-29 21:39:01 följande:

Bra såklart att kolla upp hälsan...och ta inga tillskott innan du ver. Ring vc så får du tid.

Undrar också över dina rutiner. Har du regelbunden sömn och äter du bra? Rör du på dig? Alkohol? Avsätter du tid för att plugga? Hur pluggar du? Allt spelar roll...

Mina rutiner är dåliga. Sover väldigt dåligt. Det är som att jag mår dåligt av att ens ligga i sängen, känner mig uppe-i-varv typ. Som att jag inte kan slappna av.

Äter nog för lite.
    Somnar ofta på morgonen även om jag gått och lagt mig allra senast 23, men ofta tidigare än så.
    Jag dricker ingen alkohol alls.
    Rör på mig gör jag, går promenader... men kanske inte tillräckligt ofta, och tillräckligt fort.
    Min studieteknik kan jag absolut försöka förbättra. Brukar försöka sitta flera timmar om dagen, men det kan gå lite upp och ner på grund av min trötthet och så...

Tack för dina tips. Ska försöka jobba på bättre rutiner och så.
  • Meddelande borttaget
  • Lynx123
    Anonym (Zombie) skrev 2024-02-29 22:03:35 följande:
    Mina rutiner är dåliga. Sover väldigt dåligt. Det är som att jag mår dåligt av att ens ligga i sängen, känner mig uppe-i-varv typ. Som att jag inte kan slappna av.

Äter nog för lite.
    Somnar ofta på morgonen även om jag gått och lagt mig allra senast 23, men ofta tidigare än så.
    Jag dricker ingen alkohol alls.
    Rör på mig gör jag, går promenader... men kanske inte tillräckligt ofta, och tillräckligt fort.
    Min studieteknik kan jag absolut försöka förbättra. Brukar försöka sitta flera timmar om dagen, men det kan gå lite upp och ner på grund av min trötthet och så...

Tack för dina tips. Ska försöka jobba på bättre rutiner och så.
    Ett tips, förutom förbättrade mat- och sovvanor, är att sätta ett schema och att plugga utanför hemmet. Typ frukost kl 8, promenad/träning, gå till bibilioteket 9.30-12, lunch, plugga vidare 13-14.30, promenad, kl 15 tar du 20 minuters revision av dagens plugg. Sedan ledig för resten av dagen. Efter ett tag kommer du märka en stor förbättring.
  • Anonym (Zombie)
    Lynx123 skrev 2024-03-01 08:20:44 följande:
    Ett tips, förutom förbättrade mat- och sovvanor, är att sätta ett schema och att plugga utanför hemmet. Typ frukost kl 8, promenad/träning, gå till bibilioteket 9.30-12, lunch, plugga vidare 13-14.30, promenad, kl 15 tar du 20 minuters revision av dagens plugg. Sedan ledig för resten av dagen. Efter ett tag kommer du märka en stor förbättring.
    Jag ska försöka!
Svar på tråden Underkänd...