• Anonym (Velar)

Ta emot bil eller inte

Hur hade du gjort

1. Tagit emot bilen och låtit broder få bilens värde i pengar av våran far
    2. Inte ta emot bilen utan den säljs.
    3. Ta emot bil, broder får pengar från far. Sen sälja bilen och köpa någon lite mindre (billigare) bil

Far kan ej köra så han kan inte behålla den. Min bror vill inte ha denna bil så alternativ att han skulle behålla o jag få pengar är inte ett alternativ. 

Jag har svårt att bestämma. Far behöver inte pengarna så för hans del behöver den inte säljas, han vill bara bli av med den för att slippa stå o betala skatt, försäkring m.m

• Svar på tråden Ta emot bil eller inte
  • Anonym (S)

Vill du ens ha bilen?

Om inte, då kan väl din pappa sälja den och själv ta pengarna. 

Vill du behålla bilen så är det ju rättvist att han kompenserar din bror.

• Anonym (Wa)
    Anonym (S) skrev 2024-02-29 13:26:33 följande:

Vill du ens ha bilen?

Inte pappa- far
  • Dexter dot com

Om du behöver en bil, bilen uppfyller dina krav och passar din ekonomi så är det ju praktiskt att ta emot den.

• MsM84

Behövs mer information. Behöver ägaren pengarna eller har han gott om det? Behöver du bilen/passar den dina behov? Är det en dyr bil?

• Anonym (M)
    MsM84 skrev 2024-02-29 18:27:08 följande:

Behövs mer information. Behöver ägaren pengarna eller har han gott om det? Behöver du bilen/passar den dina behov? Är det en dyr bil?

Om du hade bemödat dig att läsa hela inlägget så hade du sett att endel av den informationen du efterfrågar redan finns... 

"Far behöver inte pengarna så för hans del behöver den inte säljas,..."
  • Anonym (Snorf)
    Anonym (Wa) skrev 2024-02-29 13:41:45 följande:
    Inte pappa- far
    Är inte pappa och far samma sak längre? 😮
  • Anonym (Wa)
    Anonym (Snorf) skrev 2024-02-29 22:13:48 följande:
    Är inte pappa och far samma sak längre? 😮
    Trodde ingen sa far längre 😅
  • Anonym (Snäll)

Det naturliga är att far säljer bilen Om han inte vill ha den. 

du kan köpa den om du vill ha just denna bil. 

Far kan ge pengar till sina barn om han vill. 

• Cathariiina
    Anonym (S) skrev 2024-02-29 13:26:33 följande:

Vill du ens ha bilen?

Fast det måste han inte. Under sin livstid kan en person skänka bort hur mycket som helst till ett av sina barn, och inget till de andra. Det är först efter hans död som de andra syskonen i vissa fall kan kräva, att det ett syskon redan fått ska räknas av ifrån det syskonets arvslott. Som sagt: "i vissa fall". Jag har inte stenkoll, men jag vet i alla fall att man aldrig går längre än tio år tillbaka för att leta efter gåvor att räkna av. 

Det är även bra om fadern skriver ett gåvobrev, så att det inte blir några diskussioner senare om att bilen inte är trådstartarens. (Eller att hon inte hade rätt att sälja den.)
  • Kvittning

1 om det är så att det är en sådan bil du skulle vilja ha. 
    2 om det inte är sådan bil som du vill ha. 
    3 nej, det blir ju bara jättekonstigt att ta emot en bil i gåva och sedan sälja den direkt. 

2 är ju såklart enklast, sälj bilen. 

• Anonym (S)
    Cathariiina skrev 2024-03-01 03:25:10 följande:
    Fast det måste han inte. Under sin livstid kan en person skänka bort hur mycket som helst till ett av sina barn, och inget till de andra. Det är först efter hans död som de andra syskonen i vissa fall kan kräva, att det ett syskon redan fått ska räknas av ifrån det syskonets arvslott. Som sagt: "i vissa fall". Jag har inte stenkoll, men jag vet i alla fall att man aldrig går längre än tio år tillbaka för att leta efter gåvor att räkna av. 

Det är även bra om fadern skriver ett gåvobrev, så att det inte blir några diskussioner senare om att bilen inte är trådstartarens. (Eller att hon inte hade rätt att sälja den.)

Skrev jag att han måste? 

Så jävla irriterande med inlägg som ditt. Jag tycker det är rättvist att kompensera. Jag behöver inte din utläggning om vad han får göra, det hör liksom inte till frågeställningen. 

• Anonym (Far och mor)
    Anonym (Wa) skrev 2024-02-29 22:33:52 följande:
    Helt off topic men jo, många i Skåne säger far och mor. Vet flera som aldrig skulle säga mamma och pappa eller morsan och farsan. 

Till TS:
    Är det en bil du har behov av nu eller i hyfsad närtid så ta bilen. Låt pappa sälja bilen och så får du och din bror samma summa pengar så blir det inget tjafs.  
  • Anonym (Ui)

Jag hade inte tagit bilen om brorsan fick motsvarande i pengar. Bilen sjunker i värde. 

• Anonym (?)

Men - sälj bilen och dela på pengarna! Vad är problemet??

• Anonym (Q)
    Anonym (Wa) skrev 2024-02-29 22:33:52 följande:
    Men nu vet du att både mor och far finns kvar i tal. Jag tex kan tex kalla min biologiska mamma för mor och min andra mamma för mamma. Än idag finns det föräldrar som VILL bli kallade för mor och far. Du kanske inte tror att farfar, alltså fars far, finns längre?
  • Anonym (?)
    Anonym (Q) skrev 2024-03-01 22:53:49 följande:
    Men nu vet du att både mor och far finns kvar i tal. Jag tex kan tex kalla min biologiska mamma för mor och min andra mamma för mamma. Än idag finns det föräldrar som VILL bli kallade för mor och far. Du kanske inte tror att farfar, alltså fars far, finns längre?
    Javisst men fortfarande sälj bilen och dela på pengarna - oavsett han är far, pappa, farsan eller annat. 
    Är den i skick, kolla reklam på TV , Vi köper din bil.se. Är det en lopplåda - Blocket. Hur svårt kan det vara?
  • Anonym (Q)
    Anonym (?) skrev 2024-03-01 22:59:19 följande:
    Javisst men fortfarande sälj bilen och dela på pengarna - oavsett han är far, pappa, farsan eller annat. 
    Är den i skick, kolla reklam på TV , Vi köper din bil.se. Är det en lopplåda - Blocket. Hur svårt kan det vara?
    Nu var det väl inte dig jag citerade? Men om du vill veta min åsikt. Sälj bilen och far behåller pengarna eller delar på två.
  • Anonym (Z)

Sälj den. Allt annat är risk för konflikt eller delade åsikter. Du får väl köpa en bil om du behöver en, och då köper du en som passar dig. Bara att du har med alternativet att ta emot bilen och sen sälja den visar ju att bilen inte är vad du söker.

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (Velar) skrev 2024-02-29 13:17:41 följande:
    Ta emot bil eller inte

Hur hade du gjort

1. Tagit emot bilen och låtit broder få bilens värde i pengar av våran far
    2. Inte ta emot bilen utan den säljs.
    3. Ta emot bil, broder får pengar från far. Sen sälja bilen och köpa någon lite mindre (billigare) bil

Far kan ej köra så han kan inte behålla den. Min bror vill inte ha denna bil så alternativ att han skulle behålla o jag få pengar är inte ett alternativ. 

Jag har svårt att bestämma. Far behöver inte pengarna så för hans del behöver den inte säljas, han vill bara bli av med den för att slippa stå o betala skatt, försäkring m.m

Din pappa får sälja bilen och behålla pengarna själv. Vill han inte ha pengarna kan han ju bjuda med dig och din bror på nåt kul som ni alla tycker om att göra. 
Svar på tråden Ta emot bil eller inte