• Kevinnan

    Malte, Hannes eller Simon?

    Vilket namn är finast?

    Står och velar mellan dessa men kan inte bestämma mig...
    Gillar dom lika mycket!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Malte, Hannes eller Simon?
  • Anonym (Lovisa)

    Både Hannes är Simon är fina, men jag röstade på Simon för att det funkar bättre internationellt.
    Malte gillar jag inte alls.

  • Cathariiina

    Hannes. Det är visserligen ett smeknamn (för Johannes), men det är det absolut minst fula av dessa tre. Du har inte övervägt den gamla svenska kortformen Hans? Det är ett rejält gammalt namn som aldrig kan vara fel.

    Ett annat namn som jag spontant tänker på, som är i samma stil som dina tre förslag men mycket finare (enligt mig då) är Joarn. Eller Joel.

  • Anonym (alla)
    Kevinnan skrev 2024-02-29 01:24:58 följande:
    Malte, Hannes eller Simon?

    Vilket namn är finast?

    Står och velar mellan dessa men kan inte bestämma mig...
    Gillar dom lika mycket!


    Alla är väldigt fina, men jag tror att Hannes och Simon är de namnen som känns mest vuxna. Alltså som passar bästa att heta hela livet. Malte låter lite barnsligt, passar på en liten, lille Malte-Palten.

    Hur passar namnen med efternamnet? Också en aspekt att ta med i det hela.
  • Anonym (Man)

    Helt obegripligt att folk i tråden säger Hannes. Måste anstränga mig för att komma på ett fjantigare namn. Är inte särskilt förtjust i något av dem, men hade valt Malte. Låter åtminstone mest manligt.

  • Cathariiina
    Anonym (Man) skrev 2024-02-29 23:14:01 följande:

    Helt obegripligt att folk i tråden säger Hannes. Måste anstränga mig för att komma på ett fjantigare namn. Är inte särskilt förtjust i något av dem, men hade valt Malte. Låter åtminstone mest manligt.


    Ja egentligen är ju alla namnen omanliga. Jag förstår inte varför man vill att ens son ska ha ett omanligt namn..?

    När det gäller att ge döttrar okvinnliga namn kan jag förstå det LITE mer, för då är väl tanken att det ska hjälpa flickan fram i karriären. Men så fungerar det inte. De riktiga karriärkvinnorna heter inte Kim, Tove eller Lovis. De heter Sophie, Louise, Caroline, Josephine, Catharina, Margareta, Victoria, Antonia eller Charlotte, d.v.s utpräglat feminina namn. Det som behövs är att namnen signalerar överklass - inte hermafroditism.
  • Anonym (alla)
    Cathariiina skrev 2024-03-01 00:27:23 följande:
    Ja egentligen är ju alla namnen omanliga. Jag förstår inte varför man vill att ens son ska ha ett omanligt namn..?

    När det gäller att ge döttrar okvinnliga namn kan jag förstå det LITE mer, för då är väl tanken att det ska hjälpa flickan fram i karriären. Men så fungerar det inte. De riktiga karriärkvinnorna heter inte Kim, Tove eller Lovis. De heter Sophie, Louise, Caroline, Josephine, Catharina, Margareta, Victoria, Antonia eller Charlotte, d.v.s utpräglat feminina namn. Det som behövs är att namnen signalerar överklass - inte hermafroditism.
    Vilket dravel :)
  • Anonym (Johan)

    Både Simon och Hannes är väl lite fel på ett barn som föds nu? Fram för allt Simon känns mer som ett fint namn på en 40åring. Hannes är kanske lite mer tidlöst men även det är vanligt bland föräldrarna som får barn nu.  


    Jag tycker Malte så slipper killen skämmas över ett omodernt namn

Svar på tråden Malte, Hannes eller Simon?