• kebabtallrik

Sonen har flera lösa tänder, och får panik.

Min son på sex år har just nu fyra lösa mjölktänder, två på var sida. Han är väldigt rädd för blod/när han känner en tand lossar lite mer när han äter o.s.v. Han bokstavligt stavar skriker allt vad han har, riktig panik, och tårarna sprutar. Hände i skolan igår att det började blöda och han fick panik. Lärarna och klasskamrater fick smått panik också innan de förstod vad som stod på hehe. Han blir rädd för att äta fast mat, men det går ju inte bara äta soppa tills tänderna lossnar, kan ju ta en vecka eller längre. De sitter inte tillräckligt löst för att man (som förälder) ska kunna rycka ut dem. 

Någon som har tips? Kan man få "akuttid" hos en tandläkare för att dra ut de lösa eller så?

• Svar på tråden Sonen har flera lösa tänder, och får panik.
  • kaffe

Beroende på vart ni bor kan han säkert få komma till tandläkaren och ta bort dom. Men, då får genomgå röntgen, bedövning och tandutdragning som ju ger upphov till en blödning. Han har dessutom 8 mjölktänder som ska tappas ungefär samtidigt. Det blir mycket att dra ut. 

Kanske bättre att försöka identifiera vad exakt han är rädd för. Är han rädd för själva tappandet, att bli tandlös, att det ska göra ont, förblöda eller något annat? Han kanske bara behöver få förklarat processen  för sej. Hur det kommer att kännas och att det ska vara så. Om du tycker det är svårt så kanske en tid till en tandsköterska kan vara ett första steg. Går ni på folktandvården så brukar dom ha jätteduktiga tandsköterskor som är jätteduktiga med barn.

• Hyllemor

Jättejobbigt. Min son är inte rädd för blod men han var så fruktansvärt rädd när hans första tand blev lös. Jag minns inte hur många veckor det tog innan den trillade av, men tandläkaren som jag ringde sade att det där är inte bra för tänderna undertill, men att vissa barn är så och att vi kunde åka in så skulle de fixa det. Han lyckades tugga trots att tanden vände sig med utsidan bak i munnen på honom och han var helt blå i tandköttet. Det sjuka är att det räckte att han hörde att jag pratade med tandläkaren så gick han själv med på att dra ut eländet, även om han skakade i hela kroppen och var totalt hysterisk. Att dra ut den själv var tydligen bättre än att åka in, bli sövd och låta en okänd människa "operera ut den"

Som tröst kan jag säga att när väl första tanden är ute, så är det inte riktigt lika hysteriskt med nästa, även om det också var en liten pärs. Tredje tanden var inga problem alls och fjärde råkade han svälja (!) när han åt knäckebröd.

• Hyllemor

Jag vill tillägga att min son gick med sin lösa tand i många veckor och att det började lukta skumt i munnen på honom, så det var extremt. 

• Hyllemor

Oj, jag råkade posta för snabbt. I vår sons fall, så visade det sig i efterhand att han var rädd för att förblöda. Kolla om det är likadant med ditt barn, för det kan man ju ganska enkelt förklara att det inte kommer att ske, om man bara förstår vad som orsakar paniken.

Svar på tråden Sonen har flera lösa tänder, och får panik.