• Elingusta

    Sjukskriven och hemma med barn?

    Hoppas att någon här sitter med svaren jag behöver då det inte går att få tag på försäkringskassan. Jag ska börja jobba 100% i mars och tanken var att min sambo då skulle vara föräldraledig. Han är nu långtidssjukskriven på heltid och får således inte vara hemma med vårt barn och samtidigt få sjukpenning. Vi har förskoleplats från 1 september. Vem har rätt att vara hemma med vårt barn? Pensionerade mor-och farföräldrar? Tar gärna emot andra tankar och tips 😅
  • Svar på tråden Sjukskriven och hemma med barn?
  • Anonym (Lisa)

    Självklart kan era föräldrar ta hand om barnen, de är ju fria att göra vad de vill som pensionärer. 

  • Anonym (Pålle)
    Elingusta skrev 2024-02-26 13:39:42 följande:
    Sjukskriven och hemma med barn?
    Hoppas att någon här sitter med svaren jag behöver då det inte går att få tag på försäkringskassan. Jag ska börja jobba 100% i mars och tanken var att min sambo då skulle vara föräldraledig. Han är nu långtidssjukskriven på heltid och får således inte vara hemma med vårt barn och samtidigt få sjukpenning. Vi har förskoleplats från 1 september. Vem har rätt att vara hemma med vårt barn? Pensionerade mor-och farföräldrar? Tar gärna emot andra tankar och tips 😅
    Är de pensionerade så visst. 
    Men de får ingen ersättning från FK eftersom de inte har något lönebortfall.
  • enola
    Anonym (Pålle) skrev 2024-02-26 16:33:45 följande:
    Är de pensionerade så visst. 
    Men de får ingen ersättning från FK eftersom de inte har något lönebortfall.
    Lägsta ersättningen, garantinivå eller vad det heter, borde de ju få? Den får man ju om man inte har jobbat och således inte har nån sgi.
  • Anonym (Lisa)
    enola skrev 2024-02-28 08:38:10 följande:
    Lägsta ersättningen, garantinivå eller vad det heter, borde de ju få? Den får man ju om man inte har jobbat och således inte har nån sgi.
    Det är bara föräldrarna som får ta ut föräldrapenning. 
  • enola
    Anonym (Pålle) skrev 2024-02-26 16:33:45 följande:
    Är de pensionerade så visst. 
    Men de får ingen ersättning från FK eftersom de inte har något lönebortfall.
    Läste på lite och du har rätt. F.ö gäller den lagen först fr.o.m nästa sommar. 
  • enola
    Anonym (Lisa) skrev 2024-02-28 08:40:12 följande:
    Det är bara föräldrarna som får ta ut föräldrapenning. 
    Jag läste lite och insåg det. Från och med nästa sommar kan man dock överlåta föräldraledighet till någon annan 
  • Anonym

    Ursäkta en okunning, men får man inte ta hand om sina ungar om man är sjukskriven???
    En sak om man inte orkar, men ts säger att han inte får?

Svar på tråden Sjukskriven och hemma med barn?