• Anonym (Ess)

Överklaga tingsrättens dom

Nån som varit med om att er förövare överklagat ringsrättens dom? Mitt ex är dömd för misshandel och olaga hot men har överklagat. Vet ni hur lång tid det tar innan det blir ny rättegång i hovrätten?

• Svar på tråden Överklaga tingsrättens dom
  • Anonym (de jure)

När blir det förhandling i hovrätten?

Om du är häktad när du överklagar måste hovrätten påbörja förhandlingen inom åtta veckor från tingsrättens dom. I annat fall får du räkna med att det tar tre - tolv månader innan det blir förhandling i hovrätten.

e-justice.europa.eu/content_rights_of_defendants_in_criminal_proceedings_-169-SE-maximizeMS-en.do&idSubpage=4#:~:text=N%C3%A4r%20blir%20det%20f%C3%B6rhandling%20i,det%20blir%20f%C3%B6rhandling%20i%20hovr%C3%A4tten.
  • Anonym

Var tingsrättens dom enig? Eller var någon skiljaktig?

• Anonym (Hej)
    Jag var med om att en Dom överklagades mars 2023. Det tog upp nu i februari 2024 i hovrätten. Så 10mån. räkna med att det tar tid!  Det är det mest akuta fallen där personer är tex frihets berövade där det går ganska snabbt
  • Anonym (Ess)
    Anonym (Hej) skrev 2024-02-25 21:29:20 följande:
    Jag var med om att en Dom överklagades mars 2023. Det tog upp nu i februari 2024 i hovrätten. Så 10mån. räkna med att det tar tid!  Det är det mest akuta fallen där personer är tex frihets berövade där det går ganska snabbt
    Usch vad tufft. Ändrade hovrätten domen? 
    Min förövare kommer att överklaga tingsrättens dom. Men vad händer om hovrätten inte hinner ta upp det innan brotten preskriberas? 
  • Anonym (J)
    Anonym (Ess) skrev 2024-02-25 20:47:02 följande:
    Överklaga tingsrättens dom

Nån som varit med om att er förövare överklagat ringsrättens dom? Mitt ex är dömd för misshandel och olaga hot men har överklagat. Vet ni hur lång tid det tar innan det blir ny rättegång i hovrätten?

Sitter han inlåst?
  • schmetterling
    Anonym (Ess) skrev 2024-03-03 13:45:38 följande:
    Usch vad tufft. Ändrade hovrätten domen? 
    Min förövare kommer att överklaga tingsrättens dom. Men vad händer om hovrätten inte hinner ta upp det innan brotten preskriberas? 
    Det händer inte. Ett brott som blivit avdömt i domstol preskriberas inte, eftersom den som dömts då tagit del av åtalet.

Reglerna för preskription finns i Brottsbalken kap 35 § 1:

"Påföljd må ej ådömas, med mindre den misstänkte häktats eller erhållit del av åtal för brottet inom [tider]". (Jag utelämnar alla olika tider här, det tar bara plats)

Så preskription kommer inte att hända.

Tyvärr är det så, som några tidigare skrivit, att det är långa handläggningstider hos hovrätterna. Jag arbetar som handläggare på åklagarmyndigheten och det är vanligt att hovrättsdomen kommer upp till ett år efter tingsrättsdomen när det inte är häktat eller rör åtalade personer under 18 år.
  • Anonym (Hej)

Kunde ej citera ditt svar.

nej hovrätten ändrade inte domen. Men det var för att förövaren själv inte dök upp under förhandlingarna I hovrätten.

så jag hade tur på så vis att förövaren är ett stolpskott, jag var orolig att dom skulle döma annorlunda. 

Hoppas det går din väg. Men räkna med att det kan ta tid. försök tänk på annat och gå vidare, hitta någon du kan prata med. Jag gjorde min polisanmälan 2019. Nu 2024 kommer allt vara klart. nu är det nästa helvete med att försöka jaga mitt skadestånd. 

• Anonym (Ess)
    schmetterling skrev 2024-03-03 16:03:07 följande:
    Det händer inte. Ett brott som blivit avdömt i domstol preskriberas inte, eftersom den som dömts då tagit del av åtalet.

Reglerna för preskription finns i Brottsbalken kap 35 § 1:

"Påföljd må ej ådömas, med mindre den misstänkte häktats eller erhållit del av åtal för brottet inom [tider]". (Jag utelämnar alla olika tider här, det tar bara plats)

Så preskription kommer inte att hända.

Tyvärr är det så, som några tidigare skrivit, att det är långa handläggningstider hos hovrätterna. Jag arbetar som handläggare på åklagarmyndigheten och det är vanligt att hovrättsdomen kommer upp till ett år efter tingsrättsdomen när det inte är häktat eller rör åtalade personer under 18 år.
    Tack snälla för utförligt svar! Då förstår jag. 
    Men, vad händer med själva "fallet" under tiden fram till en ev hovrättsdom? Räknas den misstänkte då som "icke dömd"/oskyldig?
  • Anonym (Ess)
    Anonym (J) skrev 2024-03-03 15:33:44 följande:
    Sitter han inlåst?
    Nej. 
  • Anonym (Ess)
    Anonym (Hej) skrev 2024-03-03 17:11:37 följande:

nej hovrätten ändrade inte domen. Men det var för att förövaren själv inte dök upp under förhandlingarna I hovrätten.

så jag hade tur på så vis att förövaren är ett stolpskott, jag var orolig att dom skulle döma annorlunda. 

Hoppas det går din väg. Men räkna med att det kan ta tid. försök tänk på annat och gå vidare, hitta någon du kan prata med. Jag gjorde min polisanmälan 2019. Nu 2024 kommer allt vara klart. nu är det nästa helvete med att försöka jaga mitt skadestånd. 

Åh, "skönt" att det gick rätt till, till slut, men jobbigt att ha med ett stolpskott att göra! 

Tack för peppande ord! 
    Vi kommer hamna i en vårdnadstvist inom kort tyvärr. (Inget jag har strävat efter, vill inte, men "måste".) Klurigt med brotten då, om domen liksom kommer sväva i limbo. Eller räknas de som dömda även när de överklagat?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Hej) skrev 2024-03-03 17:11:37 följande:

Skadeståndet kan du få genom Brottsoffermyndigheten. Först söker man hos KFM men finns inget att ta så är nästa instans Brottsoffermyndigheten.

Jag fick mitt sexsiffriga skadestånd därifrån.

En ganska enkel process faktiskt.
  • Anonym (Gubbjävel)
    Anonym (Ess) skrev 2024-03-04 17:21:32 följande:
    Åh, "skönt" att det gick rätt till, till slut, men jobbigt att ha med ett stolpskott att göra! 

Tack för peppande ord! 
    Vi kommer hamna i en vårdnadstvist inom kort tyvärr. (Inget jag har strävat efter, vill inte, men "måste".) Klurigt med brotten då, om domen liksom kommer sväva i limbo. Eller räknas de som dömda även när de överklagat?
    Han är dömd i tingsrätt, men domen har inte vunnit laga kraft.

I en vårdnadstvist så kommer det att ha betydelse. Även om hovrätten inte är klar. Dina påståenden har stöd av en tingsrätt. Det är mer än vad de flesta i motsvarande situation har.
  • schmetterling
    Anonym (Ess) skrev 2024-03-04 17:18:35 följande:
    Men, vad händer med själva "fallet" under tiden fram till en ev hovrättsdom? Räknas den misstänkte då som "icke dömd"/oskyldig?
    Som "Gubbjävel" skriver. Han är dömd, men om domen inte vunnit laga kraft kan man på sätt och vis säga att det inte är "värt" så mycket än.

Den som överklagat behöver inte betala några böter än, eller påbörja ett fängelsestraff, eller samhällstjänst och målsäganden har inte rätt till skadestånd än.

Personen är dömd, men effekten av domen, påföljden, verkställs när den vinner laga kraft.
  • Anonym
    Anonym (Ess) skrev 2024-03-04 17:18:35 följande:
    Han är dömd. Men det är överklagat.
    Han har en dom från tingsrätten. Han är dömd.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym skrev 2024-03-05 09:03:08 följande:
    Han är dömd. Men det är överklagat.
    Han har en dom från tingsrätten. Han är dömd.
    En dom som inte vunnit laga kraft och en rättegång som ska tas i hovrätten. Som i sin tur kan ändra domen,  åt båda håll.
  • Anonym
    Anonym (Lisa) skrev 2024-03-05 14:03:17 följande:
    En dom som inte vunnit laga kraft och en rättegång som ska tas i hovrätten. Som i sin tur kan ändra domen,  åt båda håll.
    Hur menar du att hovrätten kan ändra domen åt båda håll?
    Om de fäller honom så står sig tingsrättens dom.
    Om de friar så ändras domen.
    Domen kan bara ändras åt ett håll. 
    Påföljden kan ändras, den kan bli längre eller kortare.
    Innan en eventuell ändring i hovrätten så är han dömd. 
    Man vet inte i det enskilda fallet men generellt så står sig tingsrättens dom i majoriteten av de prövade fallen.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym skrev 2024-03-05 21:35:25 följande:
    Hur menar du att hovrätten kan ändra domen åt båda håll?
    Om de fäller honom så står sig tingsrättens dom.
    Om de friar så ändras domen.
    Domen kan bara ändras åt ett håll. 
    Påföljden kan ändras, den kan bli längre eller kortare.
    Innan en eventuell ändring i hovrätten så är han dömd. 
    Man vet inte i det enskilda fallet men generellt så står sig tingsrättens dom i majoriteten av de prövade fallen.

Menar ungefär det du skriver bara det att jag hållit mig kortfattad.

Dock ändras närmare hälften av tingsrättsdomarna i högre instans.
    Mitt ex fick sitt straff höjt, både fängelsetid och skadestånd.

Källa: www.svd.se/a/9198539f-e69d-479c-baab-cb4a2555b77e/sa-manga-domar-andrar-hovratten
  • Anonym
    Anonym (Lisa) skrev 2024-03-05 22:47:35 följande:

Menar ungefär det du skriver bara det att jag hållit mig kortfattad.

Dock ändras närmare hälften av tingsrättsdomarna i högre instans.
    Mitt ex fick sitt straff höjt, både fängelsetid och skadestånd.

Källa: www.svd.se/a/9198539f-e69d-479c-baab-cb4a2555b77e/sa-manga-domar-andrar-hovratten
    Ok. Det var ju bra.
    Men i ditt  fall ändrades inte domen. Tingsrättens dom stod sig. Det vill säga att han dömdes för brottet. Men däremot ändrades påföljden, straffet blev strängare.  
    När det kommer till domar så står sig tingsrättens dom i majoriteten av fallen som omprövas. Men sedan tillkommer ändringar i påföljden också, där kan hovrätten både skärpa och mildra påföljden
  • Anonym (Lisa)
    Anonym skrev 2024-03-06 09:33:21 följande:
    Ok. Det var ju bra.
    Men i ditt  fall ändrades inte domen. Tingsrättens dom stod sig. Det vill säga att han dömdes för brottet. Men däremot ändrades påföljden, straffet blev strängare.  
    När det kommer till domar så står sig tingsrättens dom i majoriteten av fallen som omprövas. Men sedan tillkommer ändringar i påföljden också, där kan hovrätten både skärpa och mildra påföljden
    Han fick ett brott tillagt i hovrätten som tingsrätten nekade dock. 
    Men strunt samma.
Svar på tråden Överklaga tingsrättens dom