”neka” umgänge när umgängesföräldern vägrar samarbeta
Jag (boendeförälder och vårdnadshavare, ensam vårdnad) och min dotters pappa (umgängesförälder) har varit hos familjerätten för samarbetssamtal angående umgänge. Han är inte nöjd för han ?fick inte som han ville?, så han ställde in uppföljningssamtalet. Han hade svårt att förstå att jag och handläggarna såg till barnets bästa medan han bara tänkte på sig själv.
Vi kom överens om umgänge, muntligt då dottern bara är ett par månader gammal, hemma hos mig 3 bestämda dagar per vecka 2 timmar per gång.
Han följde inte detta, ställde in hela tiden eller ville byta dagar. Jag sa ifrån och vi kom överens om 2 dagar per vecka istället. Han följer fortfarande inte överenskommelsen. Dottern känner inte igen honom och blir rädd för honom när han kommer hit. Såklart tråkigt, jag försöker uppmuntra att det inte är någon farlig utan det är hennes pappa men hon är liten och förstår inte.
Jag har nu sagt att eftersom han inte sköter umgänget och vägrar samarbeta kring det så vill jag tillbaka till familjerätten så vi kan få hjälp att samarbeta. Han vägrar detta. Han vill absolut inte tillbaka till familjerätten för hjälp att samarbeta.
Kan jag då ?neka? honom umgänge, utan att det ger konsekvenser för mig? Som det ser ut nu så styr han hela mitt och dotterns liv i och med att han lovar att komma hit och aldrig dyker upp och bara vill ändra dagar hela tiden så det ska passa honom. Blir att jag planerar vår vardag kring hans besök och i slutändan sitter vi bara där och väntar tills han ställer in i sista sekund.
Detta är fruktansvärt jobbigt för får han inte som han vill sen med andra dagar/tider så börjar han hota mig, kalla mig elaka saker och terrorisera mig över sms. För att sedan vända samma kväll och skriva att han saknar mig, och svarar jag att jag inte vill så får jag svar som ?hade vi inte haft (dotterns namn) ihop så hade jag bett dig dra åt helvete för längesen?. Jag vill inte leva såhär, jag vill till familjerätten så vi kan få stöd och hjälp att komma överens.