• Pixxel

Vad ska jag göra åt min psykiska ohälsa?

Jag har tidigare använt SSRI för att jag mådde väldigt psykiskt dåligt dels p.g.a jobb men även familjen. Jag kom in på min drömutbildning och slutade samtidigt med SSRI och mådde väldigt bra under det året men nu när jag har börjat jobba igen mår jag lika dåligt nu som innan. Är det jobbandet eller att jag jobbar heltid som gör mitt mående sämre? Skolan var ju korta dagar.

Det som gör att jag är tveksam till att börja med SSRI igen är att jag inte vill känna mig kemiskt kastrerad men samtidigt har jag insett att jag måste göra något för jag kan knappt sova på nätterna alls längre och jag är arg hela dagarna. Detta är ohållbart då jag har ett yrke som kräver 100% fokus hela tiden och risken att jag gör bort mig börjar närma sig känner jag.

Vad bör jag göra? Tips och råd tack.

• Svar på tråden Vad ska jag göra åt min psykiska ohälsa?
  • Anonym (V)
    Pixxel skrev 2024-02-25 15:07:27 följande:
    Vad ska jag göra åt min psykiska ohälsa?

Jag har tidigare använt SSRI för att jag mådde väldigt psykiskt dåligt dels p.g.a jobb men även familjen. Jag kom in på min drömutbildning och slutade samtidigt med SSRI och mådde väldigt bra under det året men nu när jag har börjat jobba igen mår jag lika dåligt nu som innan. Är det jobbandet eller att jag jobbar heltid som gör mitt mående sämre? Skolan var ju korta dagar.

Det som gör att jag är tveksam till att börja med SSRI igen är att jag inte vill känna mig kemiskt kastrerad men samtidigt har jag insett att jag måste göra något för jag kan knappt sova på nätterna alls längre och jag är arg hela dagarna. Detta är ohållbart då jag har ett yrke som kräver 100% fokus hela tiden och risken att jag gör bort mig börjar närma sig känner jag.

Vad bör jag göra? Tips och råd tack.

Hej!
    Vilka andra saker har du testat för att må bättre? Träning, meditation, intressen som är roliga och ger en välbehövlig paus?

Kanske kan du inte sova för att du känner att du inte vill vakna upp till en icke-inspirerande vardag?

Att äta sömntabletter för att kunna somna lättare kanske vore något också? 
  • Pixxel
    Anonym (V) skrev 2024-02-25 15:44:57 följande:
    Hej!
    Vilka andra saker har du testat för att må bättre? Träning, meditation, intressen som är roliga och ger en välbehövlig paus?

Kanske kan du inte sova för att du känner att du inte vill vakna upp till en icke-inspirerande vardag?

Att äta sömntabletter för att kunna somna lättare kanske vore något också? 
    Jag tränade förut men tappade motivationen tyvärr. Ägnar mig åt lite intressen men det hjälper inte.

Jag kan inte sova för att jag tänker på relationen med min familj. Sömntabletter tar jag ibland men jag vill inte göra det för ofta för att jag blir för seg dagen efter. Och det är ju ingen permanent lösning...
  • Anonym (Träna)

Men träning säga ju göra jättestor skillnad för dåligt psykiskt mående samt sömnbesvär. Så börja igen imorgon och se vad det hjälper. 

Svar på tråden Vad ska jag göra åt min psykiska ohälsa?