• Anonym (M.)

Föräldraledighet skolbarn

Hej alla,

Finns det någon här som har tagit föräldradagar för skolbarn? 

Såhär är det: 
    Jag har nyligen blivit arbetslös o har en hel del dagar kvar på barnet. Dessa skulle jag nu vilja ta ut i 1-2 månader samtidigt som jag söker jobb såklart. Jag får nämligen ingen a-kassa just nu. Därför undrar jag om någon gjort så o då tagit hela eller halva dagar etc?

vänligen svara endast på frågan o berätta. Undanber moraliska dialoger kring rätt el fel el varför jag inte har a-kassa etc. 

Tack på förhand ❤️

• Svar på tråden Föräldraledighet skolbarn
  • Anonym (Betty)

Som jag fattar det så måste man faktiskt vara med barnet man är föräldraledig med. Så man kan alltså inte vara förändrarledig själv hemma medan barnet är på skolan. Däremot kan man vara föräldraledig en dag med barnet när den har studiedag/lov etc.

Om försäkringskassan ser att du tar ut 1-2 månader föräldrarledigt mitt i terminen för ett barn som har skolplikt så gissar jag att de reagerar. 

• Anonym (Mamma till 3)

Så kan du inte göra om barnet är i skolan 

• Anonym (Betty)

Så som svar på din fråga. Ja jag har tagit ut föräldrarledigt för mina skolbarn. Men det har skett på lov eller när skolan skolan har studiedagar. Jag har aldrig gjort det när jag varit själv hemma och de har varit i skolan. 

• cosinus

Beroende på barnets schema så kan det iaf gå att ta del av dag. 

Lägstanivådagar är dessutom speciella så dessa får man ta även om barnet är i skolan. Man behöver bara ha avstått motsvarande en timmes arbete har jag för mig för att få ta ut en hel dag. De kan dessutom tas ut på helgen utan att man varit ledig måndag eller fredag.

vanliga SGI-dagar däremot är ju timme för timme. Men slutar barnet 15 kan du ju ta 25% de dagarna. Slutar barnet mitt på dagen går det ju motivera 50%. Helgerna få du ta i motsvarande omfattning som sammanhängande måndag eller fredag.

Svar på tråden Föräldraledighet skolbarn