• Inst

    Anmälde mig inte till arbetsförmedlingen första arbetlösa dagen, risk för problem med akassan?

    Hej.
    Hade en timanställning på ett jobb. Fick gå hem en månad p.g.a. lite att göra. Skulle sedan få komma tillbaka. Därmed valde jag inte att söka om akassa eftersom jag skulle klara mig ekonomiskt ändå. 
    När det var dags att börja jobba igen kontaktar jag företaget för schema. Då säger de att jag inte får komma tillbaka. De påstår att dom sagt det till mig. Vilket de förstås inte gjort. 

    Så har varit arbetslös i en månad och vill nu gå med i arbetsförmedlingen samt få akassa. Kommer detta orsaka mig problem eftersom jag inte anmält mig första arbetslösa dagen? Tänker på akassan främst.

  • Svar på tråden Anmälde mig inte till arbetsförmedlingen första arbetlösa dagen, risk för problem med akassan?
  • 19Richie88

    JA!
    Det där blir lätt problem snabbt.. tyvärr.


    Och om du inte har jättebra anledning med intyg på "varför du inte gjorde detta..
    Så kan man klara sig.. mer om man har Tur.
    -Men annars blir första utbetal. drabbad och man får en/ en annan varning osv.

    Så gör det där, skriv in dig osv direkt!
    Även om det inte leder någonstans, så har du det gjort.
    Sen börja sök jobb direkt..
    Så blir det inte mer problem senare i alla fall.
Svar på tråden Anmälde mig inte till arbetsförmedlingen första arbetlösa dagen, risk för problem med akassan?