• Zaro

    Hur är det att vara inlagd?

    Hej allihop!
    Jag är beräknad till mitten på maj med mitt första barn.
    Min ena fosterhinna sprack runt jul varför vi följs av sjukhuset varannan vecka. Fostervattnet är fortfarande sparsamt och hinnan verkar inte ha läkt. Det kan därför bli en spontan förlossning nu i feb-mars. Annars planeras igångsättning i vecka 34-36 beroende på hur mycket fostervatten som finns etc. Det finns en risk att barnets lungor inte kommer vara mogna pga den långvariga bristen på fostervatten men då finns inget att göra, vilket jag har svårt att tro. Men chansen att det slutar bra är större. Undrar dock hur det är att vara inlagd? Är det på neo då? Vad får barnet hjälp med (hörde att det skulle handla om att hålla värmen tex)? Hur ser vardagen ut? Kan ens partner vara med, kan man laga mat och tvätta kläder etc? Får man hjälp med amningen? Sover man ihop med barnet?
    Mvh frågvis

  • Svar på tråden Hur är det att vara inlagd?
  • Fjäril kär

    Vad du får göra med barnet beror på barnets hälsa och hur mycket det tål att hanteras. Samt hur mycket barnet är uppkopplat till övervakning och medicin.  Antingen får du sitta med barnet i famnen och amma om det fungerar eller så får du pumpa ur mjölk och ge i flaska.  Barnet ligger troligtvis i kuvös . 

    Du som mamma kommer förmodligen att ha ett eget rum på en bb-avdelning .  Smutskläder tar pappan med hem . Mat får ni av sjukhuset.  Vill ni hämta typ pizza eller äta på sjukhusets restaurang så får man göra det. 

  • Zaro
    Fjäril kär skrev 2024-02-24 08:25:01 följande:

    Vad du får göra med barnet beror på barnets hälsa och hur mycket det tål att hanteras. Samt hur mycket barnet är uppkopplat till övervakning och medicin.  Antingen får du sitta med barnet i famnen och amma om det fungerar eller så får du pumpa ur mjölk och ge i flaska.  Barnet ligger troligtvis i kuvös . 

    Du som mamma kommer förmodligen att ha ett eget rum på en bb-avdelning .  Smutskläder tar pappan med hem . Mat får ni av sjukhuset.  Vill ni hämta typ pizza eller äta på sjukhusets restaurang så får man göra det. 


    Tack snälla för svar! Får man inte röra barnet om det ligger i kuvös? Sover man i samma rum som bebisen? Får min partner sova med oss?

    Två till frågor. Är detta neo eftersom man räknas som prematur före vecka 37? Och jag har hört att man inte ska försöka handmjölka före vecka 36, så får jag hjälp att komma igång på sjukhuset då? Jag har köpt en bröstpump tex.
  • Zaro

    Inlagd sen en vecka, så nu har jag erfarenhet! Personalen är fantastisk och hittills har de lyckats förhindra förlossningen. Målet är att klara sig till fredag. Sen blir det ett nytt mål Cool

Svar på tråden Hur är det att vara inlagd?