• Anonym (Undrar)

Hade du lämnat dina barn ensamma?

De är 22 år, 17 år och 14 år.
    Hade du lämnat dem ensamma en vecka?
    Självklart finns mat och allt de behöver hemma.
    Men Hade du lämnat dem ensamma?

• Svar på tråden Hade du lämnat dina barn ensamma?
  • Anonym (C)

En hel vecka är mycket. Det funkar om de två äldre tar ansvar för den yngsta. Bra om det finns någon backup plan. Varför får de inte följa med? Den yngste eller alla? 

• Anonym (Kanske)

Om det inte finns några andra hinder eller att man riskerar att de fixar fest så följande:

22 - självklart. Skulle redan kunna bo själv
    17 - förmodligen, beror på barnet själv. Fixar barnet mat och så utan problem och självgående med tvätt, komma till skola, handla osv. Ev med stöttning av granne/släkting.
    14 - nej. Men jag känner ju min 14 åring och inte din. Min 14 åring älskar att vara själv hemma på kvällar, men man kommer ju hem till ett hus som är upplyst till max där varenda lampa är tänd och svårt att somna om vi inte är hemma. Inga problem att åka på läger själv, men då finns det ju andra vuxna. 

Men kan 22-åringen axla vuxenrollen om något händer så är det kanske i en annan situation. 

• Anonym (A)

22-åringen är ingen fråga men är denne ansvarsfull nog att se efter de yngre?
    Jag vet flera som lämnat över natten ganska tidigt men inte en hel vecka.

• Anonym (omständighet)

Det beror lite på. Mina 12- och 13-åringar fick vara ensamma hemma en hel vecka förra sommaren, när övriga familjen var på landstället, 45 minuter bort med bil och det går även kommunala färdmedel. Det var alltså enkelt både för oss föräldrar att ta oss hem och enkelt för dem att ta sig till landstället, tillsammans eller var och en för sig. Dessutom har vi goda grannar, inklusive flera kompisar som bor i samma kvarter, och sedan både mormor och morfar och farmor och farfar i stan, 10-15 minuter bort med bil. Helt enkelt möjligt att rädda upp diverse situationer. 

Hade vi varit utomlands och inte kunnat ta oss hem och övrig backup inte fanns/varit borta också hade jag inte gått med på det.

• Anonym (Ia)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-02-23 13:27:35 följande:
    Hade du lämnat dina barn ensamma?

De är 22 år, 17 år och 14 år.
    Hade du lämnat dem ensamma en vecka?
    Självklart finns mat och allt de behöver hemma.
    Men Hade du lämnat dem ensamma?

Ungdomar är så olika och det beror på vilken mognad 14 åringen har. 22 och 17 åringen ska ju inte vara några problem men om 14 åringen är en ungdom som springer ute på nätterna och skulle kunna hitta på en massa dåligheter så hade jag inte lämnat ansvaret på syskonen. En lugn och mogen ansvarsfull 14 åring skulle jag inte se några problem med. 
  • Anonym (Hm)

När man är 22 år är man vuxen. Inte ett barn. Jag flyttade hemifrån som 17 åring och var hemma själv en vecka här och där när jag var 14. Då utan andra syskon närvarande. Jag tror det går mer än bra om 22 åringen är på plats 😁

• Agda90

Om min dotter är som hon är nu när hon är 22 så hade jag kunnat lämna yngre syskon med henne och varit hemifrån i två månader utan problem! 

Om er 22 åring är ansvarsfull och kan ta hand om sina yngre (framförallt den yngsta) så ser jag inga problem. 

Mina föräldrar var iväg 4 eller 5 dagar i Tyskland när jag var 17. De ville att morfar skulle bo med mig. Jag vägrade. De dagarna var de bästa!
    Det var tyst i huset. Jag kunde rå om mig själv. Helt perfekt! 
    Och om det krisade så fanns det både grannar och vänner ett stenkast bort. 

• Anonym (Helena)

Vad gammalmodig jag känner mig och samhället så annorlunda nu. När jag var 17 fick jag mitt första fasta jobb på heltid. Mina föräldrar åkte till Finland på begravning, och lillebror, 12 år, gick i skolan. Jag såg till att han kom iväg till skolan på morgonen, lagade middag, skötte hushållet. Han klarade sig själv på em, fixade själv mellis, innan jag kom från jobbet.

• Anonym (Undrar)

22 åringen är ansvarsfull och går som vuxen i hushållet.
    17 åringen tittar mest på film och har kompisar som också tittar på film.
    14 åringen spelar tvspel med kompisar över nätet.
    De fixar tider och mat.

Grannen är backup om det skulle hända något som skärskada eller ramla ner för trappen och bryta ett ben( 22 åringen har inget körkort)

Och jag och min man är 1 h bilresa bort om det skulle hända något akut.

De kan inte följa med för de har skola och vi ska arbeta.

Min man tycker att de fixar det och jag är lite nojig över den yngsta.

• Anonym (A)
    22 åringen är ansvarsfull och går som vuxen i hushållet.
    17 åringen tittar mest på film och har kompisar som också tittar på film.
    14 åringen spelar tvspel med kompisar över nätet.
    De fixar tider och mat.

Det kommer säkerligen att gå bra ts.
Svar på tråden Hade du lämnat dina barn ensamma?