1177 - journal, recept
Hej på er!
Tänkte att någon här har praktisk erfarenhet av mina frågor
Dottern fyllde 13 i höstas och nu har jag inte längre tillgång till hennes journal på 1177. Vi har förnyat hennes recept på allergimedicin (i god tid innan pollensäsongen kommer) och fick igår meddelande att receptet är förnyat.
Vi loggade in på hennes app 1177 för att läsa meddelande och då ser jag - iom att hon är under 18 kan hon inte se sina medicin. iom att hon är under 15 kan hon inte läsa sina journaler. Och det kan inte jag heller, eftersom hon är 13. Moment 22! Hur gör man att nån av oss kan läsa hennes journal samt hur köper man hennes medicin? Behöver man fysiskt gå till ett apotek (då med hennes pass) för att hämta ut mediciner? Eller kan man på nåt sätt ändå beställa dessa på typ apotea?
Och journalen - hur gör man där? Pratade med 1177 tekniskt support och de kunde endast säga att vi behöver be om utskrift från VC varje gång vi vill ha det! Hon har en shunt inopererad sen hon var 5 mån, som är avstängd sen 1 år tillbaka. Och förutom det har hon haft flera episoder av stark migrän och behövde vara inlagd på sjukhus för det, så att läsa hennes journaler är väldigt viktigt för oss. Men hur gör man det på ett enkelt sätt (utan utskrift vid tillfälle - då missar man ju allt som läkare skriver lite senare)? Totalt idiotiskt system - förlåt för starka ord