• brallison

    1177 - journal, recept

    Hej på er!
    Tänkte att någon här har praktisk erfarenhet av mina frågor
    Dottern fyllde 13 i höstas och nu har jag inte längre tillgång till hennes journal på 1177. Vi har förnyat hennes recept på allergimedicin (i god tid innan pollensäsongen kommer) och fick igår meddelande att receptet är förnyat. 
    Vi loggade in på hennes app 1177 för att läsa meddelande och då ser jag - iom att hon är under 18 kan hon inte se sina medicin. iom att hon är under 15 kan hon inte läsa sina journaler. Och det kan inte jag heller, eftersom hon är 13. Moment 22! Hur gör man att nån av oss kan läsa hennes journal samt hur köper man hennes medicin? Behöver man fysiskt gå till ett apotek (då med hennes pass) för att hämta ut mediciner? Eller kan man på nåt sätt ändå beställa dessa på typ apotea?
    Och journalen - hur gör man där? Pratade med 1177 tekniskt support och de kunde endast säga att vi behöver be om utskrift från VC varje gång vi vill ha det! Hon har en shunt inopererad sen hon var 5 mån, som är avstängd sen 1 år tillbaka. Och förutom det har hon haft flera episoder av stark migrän och behövde vara inlagd på sjukhus för det, så att läsa hennes journaler är väldigt viktigt för oss. Men hur gör man det på ett enkelt sätt (utan utskrift vid tillfälle - då missar man ju allt som läkare skriver lite senare)? Totalt idiotiskt system - förlåt för starka ord

  • Svar på tråden 1177 - journal, recept
  • Anonym (K)

    Ni går till ett apotek med bådas legitimationer. Så som man gjorde förr i tiden. 

  • Anonym (Liz)

    Ja det är ett ganska idiotiskt system men det finns en tanke bakom och det är ju att skydda barn som behöver söka vård utan föräldrarnas vetskap. Alla barn bor inte med snälla föräldrar. 


    Om du går till fysiskt apotek räcker det att du som förälder har legitimation. 

  • Sanna43

    Fast hur jobbigt är det att ta sig till ett apotek för att hämta ut medicin. Hur tror du de gjorde innan e legitimation och journal online. 

  • Anonym (men)

    Ni kan hämta ut recept på apoteket som vanligt. Behöver inte ha hennes pass eller att hon är med, det ska funka ändå.

    Vad gäller att kulla läsa i journalen, ja, det är ett dilemma där mellan 13-16 år. Man kan begära utökad åtkomst till journalen via behandlande klinik, vilket ni ju skulle kunna göra gällande shunten, om det är viktigt att ni kan läsa det som skrivs. 

    Annars får man boka telefontid för att få information, förnya recept och liknande. Såsom man gjorde alltid förr. 

  • Anonym (Så)

    Du får kontakta varje enskild mottagning varifrån du vill ha tillgång till journalen. Därefter gör verksamhetschefen en bedömning kring lämplighet (man vill utesluta hedersförtryck och andra tvång, till exempel).

    Här finns en bra instruktion på hur du hämtar ut medicin till ditt barn: www.apotekhjartat.se/mina-recept/sa-funkar-det/nya-regler-recept-till-tanaringar/

    Systemet kan framstå som korkat, men finns till av en anledning. Tonåringar ska kunna hämta ut p-piller och besöka gynekolog utan att riskera att drabbas av hot och våld. Samtidigt är tonåringar inte mogna nog att själva hantera sin journalinformation, till exempel anteckningar från psykiatrin, eller anteckningar om vikt i en journal som tillhör en ätstörd tonåring. Vissa behöver dock fortsatt tillgång till sina tonåringars journaler och därför finns möjligheten att, via varje vårdgivare, söka dispens för att få tillgång till journalen.

  • Anonym (så fel)

    Det hade helt klart varit bättre om man hade valt att information från vissa typer av kliniker ska ligga dold för vårdnadshavaren istället för som nu. 

    Min brorsdotter har diabetes typ 1 och det var ett jäkla trubbel så fort hon fyllde 13. 

    Som förälder är man fortfarande väldigt involverad i ett sjukt barns medicinering vid 13 års ålder. För det är ju ett barn man pratar om. Ett barn ska inte heller själv behöva ta ansvar för att recept förnyas och så vidare. 

  • Anonym (Liz)
    Anonym (så fel) skrev 2024-02-23 12:15:15 följande:

    Det hade helt klart varit bättre om man hade valt att information från vissa typer av kliniker ska ligga dold för vårdnadshavaren istället för som nu. 

    Min brorsdotter har diabetes typ 1 och det var ett jäkla trubbel så fort hon fyllde 13. 

    Som förälder är man fortfarande väldigt involverad i ett sjukt barns medicinering vid 13 års ålder. För det är ju ett barn man pratar om. Ett barn ska inte heller själv behöva ta ansvar för att recept förnyas och så vidare. 


    Håller med, det som borde vara dolt är typ ungdomsmottagningen, kvinnokliniken, vårdcentralen och kanske psyk, resten som är mer fysiska sjukdomar kunde vara öppet.
    Då vet ungdomar var de kan vända sig om de har problem som de inte vill att föräldrarna ska veta. Är det väldigt allvarligt har ju sjukhusen skyldighet att orosanmäla så ungdomarna är ju då skyddade oavsett.
  • cosinus

    Vi kan förnya barnens mediciner på barnmottagningen genom att logga in själva - lägga till barnmottagningen på oss själva och göra beställningen i vårt namn. Men skriva i rutan gäller barn med personnummer xxxxxx-xxxx typ så.

    På apoteket räcker det med eget leg. Men man får inte hela listan utan man måste veta ungefär vad man ska ha. Typ astmamedicin, eller magmedicin o s v. Har aldrig behövt kunna namnet exakt. 

    Loggar man in på typ apotea så går listan via en farmaceut som granskar vad man som förälder kan få se och inte. Men allt okänsligt får man upp.

    Journalen däremot får vi inte upp. Det var ett elände under covid när resultaten på proven man tog via VC kom dit. Och ingen av oss fick läsa det. Men annars har jag inte orkat tjorva med att få läsa den, det behovet har inte varit så stort för oss.

Svar på tråden 1177 - journal, recept