• Anonym (Litenimaten)

Knäckemacka med vatten

Min åttaåring vill under skoldagar bara ha en knäckemacka med smör och vatten till frukost. 

Skulle ni acceptera det som frukost eller insistera på mera mat?

• Svar på tråden Knäckemacka med vatten
  • Anonym (Ja)

Knäckemacka innehåller fibrer och vatten är den bästa drycken för att släcka törst. Med rätt smör får man i sig nödvändiga fetter också. Jag hade varit stolt! Det är bättre än flingor/vitt bröd!

• Tobben

Är det äkta smör då innehåller det en del bra.
    Att låta barn låta deras egen hungerskänsla bestämma tycker jag låter fullt rimligt. Att tvinga i någon mat när de inte är hungriga tror jag är olämpligt, om inte särskilda skäl föreligger.

• Anonym

Aldrig tjat eller tvång vid matbordet.

Jag skulle ställa fram mer , men inte kommentera om barnet inte tog

• Anonym (Sebbe)

Alla är inte morgonmänniskor med maten. Om hen håller sig till lunchen och äter där ser jag inga problem.

• Anonym (Innan barn, efter)

Innan jag fick barn skulle jag lungt svarat: självklart inte, man behöver mer.

Nu med barn är jag väldigt mycket mer ödmjuk och tänker om att det handlar om hela dygnets näringsintag och om att faktiskt välja vad man är inne och petar i.

För att gå in och försöka bestämma och tvinga barn att äta, när de inte vill, har aptit är inte speciellt trevligt för någon. Och problemet blir nästan värre av att tro att man kan styra detta genom att bestämma speciella mängder. Snarare är det ju viktigt för folk utan aptit att få äta det som. Funkar, och som är tillräckligt mycket. Och i detta ingår att faktiskt också låta visa mål vara mindre och arbeta med näring och aptit utifrån förutsättningarna.

• Anonym (T)

Jag åt chokladflingor till frukost när jag var barn 

• Anonym (Hm)
    Anonym skrev 2024-02-22 18:54:57 följande:

Aldrig tjat eller tvång vid matbordet.

Jag skulle ställa fram mer , men inte kommentera om barnet inte tog

Också min inställning
  • Aliona

Jag tycker inte att det går att svara på bara sådär. 

Äter hen mer på övriga måltider? Alltså inte bara vanligt mycket utan mer, så att dygnsmängden mat blir bra? 

Orkar hen med skolan på förmiddagen och kan koncentrera sig? 

Om du svarar ja på båda frågorna ser jag inte något problem. Om du däremot svara nej på någon av dem så skulle jag nog ha jobbat på att hitta något sätt att öka frukosten. Det finns ju massor av alternativ om det nu är gröt och flingor som ratas. Kanske funkar frukt? Smoothie? Bananplättar? Nötter? Ägg? Grönsaksstavar? Eller något annat. Eller kanske behöver ni komma upp tidigare på morgonen och komma igång så att hungern hinner komma? 

Svar på tråden Knäckemacka med vatten