Sonen ville inte sluta med blöja och tutte, 4 år.
Hej! Min son är 4 år och har både blöja och tutte kvar. Sätter han på pottan varje dag men det blir raseriutbrott. Vet inte hur jag ska få han att sluta med tutte och blöja. När han står och klämmer i blöjan blir han helt röd. När vi har gäster över kan han ställa sig mitt på golvet där vi sitter och börja klämma. Det är även svårt att byta blöjan då han helst inte vill det för han är rädd att han inte ska få en ny blöja. Jag säger att det inte mer finns blöjor i hans storlek men det funkar inte ? Han talar rätt otydligen för det mesta så ibland känns det som han är i samma nivå som en 1-2 åring. När jag ser att han börja klämma så bär jag honom till pottan man det går inte. Grejen är att pedagogerna byter sällan blöjan på min lille son. Så han brukar bli röd om rumpan. Nästan varje dag när jag är där för att hämta honom så är blöjan full med kiss eller bajs. När jag hämtat honom så har ibland förskolekompisarna sagt att det luktar bajs. Han säger aldrig till när blöjan är full heller. Så då får man hela tiden ta att kolla eller lyfta upp honom man kan kolla om den är full för annars springer han iväg. Han vill gärna ha tutte (napp) HELA dagarna. Raseriutbrott när jag tar bort tutten. När jag ta bort tutten säger han: mammas tutte. Då lillebror 3 månader ammas. Han kan ibland få utbrott när jag säger nej du är en stor pojke du ska inte ha mammas tutte.
ska jag låta honom ha blöja och tutte på heltid? Det blir ju lugnast så? det känns som han börjat gå bak i utvecklingen.. Han vill ju helst bara gå i blöja här hemma utan kläder och samtidigt suga på tutte och klämma i blöjan. Så säger han: skönt bajsa blöjan. Skönt suga tutte. Liten pojke. Skönt kiss i blöjan. Inte byta blöja. Blöja skönt. Suga tutte hela tiden. Inte sluta.
så säger han heeeeeeeeela tiden.
vad gör jag för fel när han börja klämma i blöjan? Ska jag inte ta honom till pottan? Varför vill han klämma i blöjan?
Tack i förhand, från en orolig mamma.