• Anonym (Framtida student)

Hur hade ni gjort och varför?

Jag har varit sjukskriven i tio år och klarar av att jobba ca 40% (är halvtidssjukskriven) vill börja plugga i höst men är tveksam om jag kommer klara 100% men vill försöka. Jag har aldrig klarat av att jobba 100%. 

Att pendla tar enorm energi från mig pga min autism och ADHD och jag bor långt ut på pendeltågslinjen i Stockholm. Bör jag bo kvar och försöka en termin innan jag flyttar eller bör jag ta en studentlägenhet bredvid skolan eller i centrala Stockholm eller Uppsala direkt? Tar jag en i Stockholm måste jag säga upp mitt nuvarande kontrakt. Min hyresvärd låter än skippa uppsägningstiden just nu så jag skulle slippa dubbelhyra så är det kanske inte nästa år min nuvarande lägenhet är också väldigt dyr. 

Hur är det med husdjur i studentlägenheter får man ha det? 

• Svar på tråden Hur hade ni gjort och varför?

Puff

• Anonym (Moa)

Vad menar du med att "ta en studentlägenhet"? Det är ju ingenting man normalt sett bara får, men du kanske har tillräckligt med köpoäng eller har fått något specialerbjudande på grund av din funktionsnedsattning? 

Hur som helst hade jag hållt mig borta från lägenheter där man förlorar kontraktet när man inte längre studerar. I synnerhet i ett fall som ditt där du är osäker på ifall du kommer att orka med utbildningen.

Anonym (Moa) skrev 2024-02-21 20:43:12 följande:

Vad menar du med att "ta en studentlägenhet"? Det är ju ingenting man normalt sett bara får, men du kanske har tillräckligt med köpoäng eller har fått något specialerbjudande på grund av din funktionsnedsattning? 

Hur som helst hade jag hållt mig borta från lägenheter där man förlorar kontraktet när man inte längre studerar. I synnerhet i ett fall som ditt där du är osäker på ifall du kommer att orka med utbildningen.

Jag ställde mig redan i gymnasiet idag är jag 36 så jag har stått i 18 år har kollat statistiken och det är extremt ovanligt att ha stått i kö till en studentlägenhet så länge så jag kommer kunna välja vad jag vill. Sen förstår jag såklart att någon som stått längre kan dyka upp på enstaka objekt. 

Klarar jag utbildningen kommer jag kunna få en ny hyresrätt (har stått många år) men klarar jag den inte är jag rädd att jag inte uppnår inkomstkravet sen vill jag inte nollställa mina Köping för vad som helst. 

Svar på tråden Hur hade ni gjort och varför?