Borderline
Hej! Jag vill börja med att jag vet att man ska söka professionell hjälp vid misstanke om psykisk sjukdom osv men tänkte bara rådfråga lite angående Borderline/Eips (emotionellt instabil personlighetsstörning).
Jag är en tjej på 18 år, fyllde precis. Jag har regelbunden kontakt med psykiatrin och har haft kontakt med BUP sedan jag var 15 år. Detta pga depression, ångest och ätstörning. Mina föräldrar vill att jag ska utredas för borderline och min läkare börjar också falla in på det spåret. Jag också faktiskt. Både jag och folk i min omgivning tycker jag visar starka indikationer på borderline.
Jag har mycket problem med att jag ofta ljuger för folk, både om små och stora grejer. Att ljuga är liksom min vardag och oftast märker jag inte ens hur mycket jag faktiskt ljuger förrän det får konsekvenser. Jag försöker liksom framstå som någon annan.
Har även stora problem med att finna min egen identitet. Jag klär mig med HELT olika klädstilar varje dag. Beter mig olika från dag till dag beroende på vilken identitet jag "valt att ha just den dagen": Asså menar verkligen att det är ett stort och jobbigt problem för mig. Jag har svårt att hitta mig själv liksom.
Jag upplever mig själv som extremt känslostyrd. Allt är antingen svart eller vitt.
Om någon gör minsta lilla irriterande grej, så hatar jag den personen. Och om någon gör något litet bra för mig eller så, så är den personen helt plötsligt min bästa vän. Jag tror också folk lämnat mig när dom inte svarat på nån dag eller så.
Jag håller också på med mycket självdestruktiva saker. Skär mig, bränner mig, svälter mig, tar droger, säljer bilder på mig för att få pengar till droger. Gör egentligen allt som kan skada mig.
Jag undrar, borde jag utredas för borderline?