• Moderskapet

    Våldsamma spel

    Har lite bekymmer med mitt äldsta barn i yngre tonåren som gärna vill spela väldigt våldsamma spel, t ex Starfield.

    Skulle vara intressant att höra hur ni resonerar kring vilka spel era yngre tonåringar får spela. Vilka regler gäller i er famil?

  • Svar på tråden Våldsamma spel
  • Agda90

    Nej, våldsamma spel går bort. Det finns åldersgränser på spelen av en anledning och det får sonen acceptera eller så blir det inget spelande alls. 

    Eftersom åldersgränsen är 18 på det spelet som du nämner så hade vår son inte fått spela det förrän han är 18.

    Sånt tummar vi inte på

  • TvillingmammaVästgöte

    Man kan inte helt följa åldersgränserna, det gjorde vi inte, då skulle ju sonen blivit helt isolerad. Min son byggde upp sin vänkrets med hjälp av spelen, och det var inga snälla spel, det var tex mycket counterstrike. Jag känner dock inte till Starfield. 


    Min son spelade många timmar varje dag, Counterstrike, och liknande. Ibland var jag lite orolig. Sonens mormor var förskräckt och tyckte det var hemskt. Men jag lyssnade på hans mentor i skolan som sa att han var trevlig, ansvarsfull och att det märktes att han läste väldigt mycket hemma. ??? 


    Min son skötte utöver också sin fysiska träning och åt middag med familjen varje dag, vid 18. Han var tvungen att stänga av datorn vid 22. Det var de regler vi hade för honom i tonåren.

    Idag är han en trevlig tjugoåring, studerar på universitet, har många vänner och flickvän. 


     

  • elsi
    Moderskapet skrev 2024-02-20 14:38:48 följande:
    Våldsamma spel

    Har lite bekymmer med mitt äldsta barn i yngre tonåren som gärna vill spela väldigt våldsamma spel, t ex Starfield.

    Skulle vara intressant att höra hur ni resonerar kring vilka spel era yngre tonåringar får spela. Vilka regler gäller i er famil?


    Vi frångick åldersgränserna en del, för att sonen skulle kunna spela med kompisar. Annars hade han varit den enda som inte kunde vara med, vilket gjort honom onödigt isolerad.

    Det vi istället har gjort är att diskutera det han spelade, hur han såg på våldet, att han alltid var medveten om hur verkligheten skiljer sig från ett spel. 

    Vi tänker samma med filmer och serier, det kan vara så att man kan se läskiga, sorgliga, jobbiga saker innan åldersgränsen och att det kan vara helt okej.

    Jag har ärligt talat varit mer orolig för det som eventuellt händer i omklädningsrummet på hockeyn eller på gymnastiken, än det som hänt i spelvärlden eller film/serievärlden. Det är där det kan förekomma riktigt grova övergrepp, men som föräldrar verkar väldigt chilla kring. 
Svar på tråden Våldsamma spel