• Anonym (Knivig sits)

Har inte råd att gå på min väns bröllop

En vän till mig ska gifta sig i sommar och jag ska dessutom vara tärna, vilket gör det hela ännu jobbigare då jag känner att jag måste gå. Annars hade jag nog inte tvekat på att tacka nej pga kostnaderna  

Förutom resa och boende behöver jag och min man betala en kuvertavift på 1000 kr, taxi till och från bröllopet som ligger ca 45 min från vårt hotell (bröllopet är mitt ute i ingenstans så finns ingen kollektivtrafik som går). Jag behöver dessutom köpa tärnklänningen som kostar runt 800-1000 kr. Bröllopet är en bra bit bort så flyg är det enda resealternativet. 

För mig och min man kommer alltsammans gå på ca 9000-10000 kr 😳 Helt sjukt dyrt! Jag är mammaledig och går på föräldrapenning och har absolut inte de här kostnaderna att lägga ut. Vi kommer inte ha råd att hitta på något annat i sommar i så fall. Alltså absolut ingenting. 

Inte nog med det så är jag med och ordnar hennes möhippa (som ska vara i samma stad) och där kommer det kosta ca 4000 kr med resa, boende och aktiviteter/middag. 

Långt inlägg men jag känner mig så stressad över det här. Jag kan ju inte tacka nej när jag ska vara tärna och har vetat om det här bröllopet ett tag?? Känner mig dessutom lite bitter att vi ska betala kuvertavgift när vi kommer långväga och jag även måste betala för min tärnklännig (som jag inte ens tycker är fin). Hur hade ni gjort??

• Svar på tråden Har inte råd att gå på min väns bröllop
  • Anonym (A)

Det ska vara en jvligt rolig fest för det ska vara värt den summan!

För det första anser jag att hon ska betala din klänning. Är bröllopet på en otillgänglig plats borde de fixa transport åt gästerna. Är det flera som bor på samma hotell kanske?
    Att ta kuvertavgift är förkastligt.
    Möhippan tycker jag absolut att du kan avstå i det här fallet.

Det är många som skulle tacka nej till ett sånt bröllop ts.

• Zaro

Visste du inte om detta från första början? Hur nära vänner är ni? Är ni jättenära vänner tycker jag kostnaden är värt det, men samtidigt kanske du också kan prata med henne, det blir ju lite exkluderande med sådana kostnader. Kostnaden från möhippan får ni alla dela på tänker jag.

• Hjelm

Klart att du kan tacka nej. Det hade jag gjort. Du kan givetvis inte äventyra din personliga ekonomi för ett bröllop - någon annans bröllop.

Tycker det är vansinnigt sniket att låta gästerna betala för att få gå på festen. Man bjuder inte fler än man har råd med.

Att välja att ha bröllopet mitt ute i ingenstans borde de också fatta kraftigt begränsar vilka som kan vara med.

Vill man att tärnan ska ha en väldigt specifik outfit får man bekosta även den. 

Och 4000 kronor för att delta i en möhippa är bara vansinne.

• Zaro
    Anonym (A) skrev 2024-02-20 10:02:32 följande:

Det ska vara en jvligt rolig fest för det ska vara värt den summan!

För det första anser jag att hon ska betala din klänning. Är bröllopet på en otillgänglig plats borde de fixa transport åt gästerna. Är det flera som bor på samma hotell kanske?
    Att ta kuvertavgift är förkastligt.
    Möhippan tycker jag absolut att du kan avstå i det här fallet.

Det är många som skulle tacka nej till ett sånt bröllop ts.

Kan hålla med om att brudparet betalar tärnornas klänningar och att kuvertavgift inte borde ingå för den som fixar så mycket i övrigt.
  • Anonym (Avg)

Tar man kuvertavgift förväntar man sig inga presenter. Det spelar ingen roll om man är långväga eller inte. Har brudparet val kuvertavgift är det lika för alla. Möjligen att din roll som tärna gör att du kanske skulle få det billigare. 

Som tärna finns det två vägar att gå. Bruden bestämmer en färg som ingår i klänningen och du väljer en klänning själv som du känner att du kan ha fler gånger. Bestämmer bruden kläder så betalar bruden också. Du har blivit överkörd. 

Kolla om det finns fler gäster som bor på samma ställe/närhete så kan ni hyra stortaxi eller en liten buss av en bussfirma (inkl chaufför). 

Möhippa för 4000 låter mycket. Jag hade aldrig gått på en sådan möhippa själv. De möhippor jag varit med och anordnat så har vi se till att så många som möjligt kunnat vara med och hållt ner kostnaderna. Visst blir det inte en hel helg på spa. Alla från studenten till föräldraledigheten och de med chefsposition utan barn ska kunna vara med. Man är ju där för att glädja bruden. 

Hotell och resa kanske man får se som en del i semestern om man vill vara med på bröllopet. Passa på att lägg semestern där när ni ändå är på plats. 

• beli

Det blir alltså 14 000 totalt för dig och din man att delta i allt som ordnas? För den summan kan man ju ordna ett mindre bröllop... Jag skulle skippa möhippan och prata med bruden om bröllopskostnaderna. Vad kan du annat göra?

Jag och min ex-man bodde/bor i Stockholm, men gifte oss utanför Norrtälje. Vi såg dock till att det var ett ställe dit det gick kollektivtrafik, och beställde också en privatbuss som kom vid 00.30 (tror jag det var) för att köra trötta gäster till deras boenden (det gick att promenera också, men det var nån km). Att förvänta sig att folk betalar för 45 min taxi tycker jag är förmätet. Och att du måste betala kuvertavgift! Nej, det är så mycket som är så fel här.

• Anonym (Louise)

Hoppa av. Det är vansinnigt att gäster ska behöva lägga ut de summorna på någon annans fest. Kuvertavgift är dessutom väldigt osmakligt, framför allt när man ser till att lägga bröllopet någonstans som kräver dyra resor och övernattningar för gästerna. Vill bruden ha en specifik klänning på tärnorna betalar hon det själv. Hade aldrig ställt upp på att slänga ut så mycket pengar om det i övrigt blir knapert att leva. 

• Anonym (Karro)

Jag tycker att det här är märkligt resonerat av din väninna. Att ta 1000 kr i kuvertavgift tycker jag personligen är oförskämt. 

Om du inte har råd behöver du meddela henne genast eftersom du skulle ha varit tärna. Jag antar att du tackade ja till det innan du fick höra hur dyrt det skulle bli.

Säg bara precis som det är. Kostnaden för bröllopet för er blir väl typ en månadsinkomst för dig? Det måste ju din väninna förstå är orimligt. 

Sen förstår jag inte riktigt varför du anordnar en möhippa som du själv inte har råd med. 

Är din väninna höginkomsttagare från höginkomstsläkt som bara umgås med andra höginkomsttagare + dig? Jag har sett sånt tidigare, att det kan vara svårt att umgås med folk med helt andra ekonomiska förutsättningar. De med mycket pengar glömmer lätt bort hur priviligierade de är. 

• Anonym (obegr)
    Anonym (Knivig sits) skrev 2024-02-20 09:51:09 följande:
    Har inte råd att gå på min väns bröllop

En vän till mig ska gifta sig i sommar och jag ska dessutom vara tärna, vilket gör det hela ännu jobbigare då jag känner att jag måste gå. Annars hade jag nog inte tvekat på att tacka nej pga kostnaderna  

Förutom resa och boende behöver jag och min man betala en kuvertavift på 1000 kr, taxi till och från bröllopet som ligger ca 45 min från vårt hotell (bröllopet är mitt ute i ingenstans så finns ingen kollektivtrafik som går). Jag behöver dessutom köpa tärnklänningen som kostar runt 800-1000 kr. Bröllopet är en bra bit bort så flyg är det enda resealternativet. 

För mig och min man kommer alltsammans gå på ca 9000-10000 kr 😳 Helt sjukt dyrt! Jag är mammaledig och går på föräldrapenning och har absolut inte de här kostnaderna att lägga ut. Vi kommer inte ha råd att hitta på något annat i sommar i så fall. Alltså absolut ingenting. 

Inte nog med det så är jag med och ordnar hennes möhippa (som ska vara i samma stad) och där kommer det kosta ca 4000 kr med resa, boende och aktiviteter/middag. 

Långt inlägg men jag känner mig så stressad över det här. Jag kan ju inte tacka nej när jag ska vara tärna och har vetat om det här bröllopet ett tag?? Känner mig dessutom lite bitter att vi ska betala kuvertavgift när vi kommer långväga och jag även måste betala för min tärnklännig (som jag inte ens tycker är fin). Hur hade ni gjort??

Det är faktiskt helt obegripligt att man planerar ett bröllop som kommer att kosta gästerna så mycket tid och pengar.

Att ett brudpar vill lägga mycket pengar på sitt bröllop är väl en sak, men att kräva att gästerna betalar både för maten, boende, resa, kläder och en massa tid, för ett enda event, är ganska självupptaget. Och har man inte råd att ens bjuda, utan tar en kuvertavgift av gäster som reser jättelångt, det är nästintill oförskämt. 

Om du ska vara tärna så borde bruden betala för din klänning, och även stå för din kuvertavgift. 

Jag skulle säga som det är till bruden. Och att du tyvärr inte kan vara med under de här förutsättningarna. Hon får bli sur, men hon måste fatta att hennes bröllop är hennes stora dag, det är inte gästernas stora dag som det kan och vill försaka allt annat för att delta på.

Jag har varit på ett bröllop som var som det du beskriver, så påkostat och de planerade i flera år. Det höll ett år, sen skildes de. Främst för att killen såg sin fina tjej förvandlas till en egocentrerad bridezilla under planeringen, och ville inte leva resten av livet med henne
  • Anonym (Knivig sits)
    Zaro skrev 2024-02-20 10:06:33 följande:

Visste du inte om detta från första början? Hur nära vänner är ni? Är ni jättenära vänner tycker jag kostnaden är värt det, men samtidigt kanske du också kan prata med henne, det blir ju lite exkluderande med sådana kostnader. Kostnaden från möhippan får ni alla dela på tänker jag.

Jag visste såklart att det skulle kosta med resa tur och retur och boende, men hade inte räknat med kuvertavgift, att jag behöver betala för min klänning och att vi själva behöver ordna med transport mellan boendet och bröllopet (kommer säkert vara jättelätt att få tag på taxi mitt i natten mitt ute i ingenstans). Ja kostanden för möhippan delar vi såklart på men vi är inte så många och då blir det dyrare med aktiviteterna. Sen är det även där det blir framförallt blir dyrt med resa och boende för mig. Det kan ju ingen annan stå för :)

Svar på tråden Har inte råd att gå på min väns bröllop