• Oscar och Linnea

utvärdering?

Hej allihopa!

Har några frågor till er som donerat ägg..

Jag har varit under utredning i ett år nu för att få donera ägg och de sista provsvaren kom nu i början av veckan, så de ringde och bad mig komma till dem på fredag för en utvärdering.
    Vad betyder det? De ringde när jag satt och lunchade i skolan så jag ville inte fråga för mycket bland allt folk och de hade inte tid att ringa senare.
    Är det så att jag ska träffa kurator eller menar de en fysisk undersökning?
    Fick uppfattningen att de ville påbörja behandling efter denna "utvärdering"

Jag har träffat en psykolog snabbt vid mitt första besök samt tagit prover två gånger.

Det här med "brev till ägget" som många här skriver om, är det något som man blir ombedd att göra eller gör ni det på eget initiativ?

Känns som om jag har hundra frågor, men ingen på rmc har riktigt haft tid att svara.
    Alla prover har jag fått ta på provtagningsenheten och den enda kontakt jag haft har varit per telefon samt träffat en psykolog som gav mig broschyrer om hur en provrörsbefruktning går till med kommentaren att det går till på liknande sätt.

Jag måste säga att jag är lite besviken över hur de sköter det. I stort sett all info jag fått har jag läst här. Men det kanske är för att jag inte "kommit igång" med behandlingen än?
    Hur var det för er andra?

• Svar på tråden utvärdering?
  • soraya

Lite kort bara - det är sent och jag är trött...

Det låter märkligt att du bara fick träffa psykologen en så kort stund. Jag satt med kuratorn i nära en timme, och tycker jag överhuvudtaget har haft många tillfällen att fråga barnmorskorna och läkaren om saker jag undrat över.

Du skriver att du varit under utredning i ett år och att de sista provsvaren kommit nu - jag gissar att det betyder att du gjort två provomgångar med sex månader emellan (bla HIV-test).

I så fall tror jag att det du är kallad till nu är ett möte för att visa dig hur du tar sprutorna, och en koll var du är i din menscykel (d v s ultraljud, så en fysisk undersökning) för att kunna planera datum för när du ska börja med hormonbehandlingen inför donationen och ett preliminärt datum för äggplock.
    Med andra ord tror jag du har rätt i din uppfattning att behandlingen kommer börja rätt snart.

Jag tycker de tagit slarvigt hand om dig - äggdonatorerna måste man vara rädd om... Vart är det du går?

Försök ringa imorgon igen, annars har du ju tillfälle att fråga allt du undrar på fredag. Men jag tycker inte du ska vara rädd för att säga att den information du fått har varit dålig! Det är bara bra för dem att få reda på, så de kan förbättra informationen.

Skicka ett meddelande till mig eller posta i gästboken så ska jag försöka svara på dina frågor om du har några - fast imorgon när jag är utvilad...

• soraya

Och förresten - brev till ägget är något man "gärna" får göra, det är absolut inget man måste. Där jag har gått har de en särskild "minnesbok" där man skriver/lämnar sitt brev.

Jag gjorde det INTE, eftersom jag kommer se eventuella resultat av donationen växa upp på mycket nära hand. (Känd mottagare.)

• Venus

Tycker det verkar som du blivit väldigt dåligt informerad.

Brev till ägget har jag inte skrivit något alls, har inte blivit av bara.
    Kanske får för mig att skriva ett i framtiden och se om de kan lägga till det då

Utvärderingen tror jag går ut på att du ska få reda på om du är godkänd donator eller inte.
    När behandlingen sedan börjar är lite upp till dig oxå, de kan inte tvinga dig även om du är godkänd donator.

Tycker oxå att du ska meddela dem att du tycker att informationen varit dålig och på vilket sätt så de kan förbättra detta. För det är viktigt att det är bra information och att man känner att man blir väl bemött. Man ska ju känna sig trygg i det hela oxå.

Lycka till

• Oscar och Linnea

tack för era svar!

Nu har jag varit på min utvärdering...
    de skulle bara titta på mina äggstockar med ultraljud...
    Pratade en hel del med dem och fick alla mina frågor besvarade.

så nu är det snart igång!
    De ska kolla upp vilka av mottagarparen som ligger närmast min menscykel och sen får jag börja med sprutor direkt.
    Trodde att det var vanligast att man skulle börja med någon nässpray?!

ska bli skönt att komma igång i vilket fall som helst!

• soraya

Skönt att du fått svar på dina frågor nu!

Var glad att du slipper sprutorna - då blir hela behandlingen bara två veckor för dig, eller hur?

Jag tog också bara sprutorna.
    Mindre biverkningar, mindre omställning för kroppen.

Som jag fick det förklarat för mig är det lite på utvärderingsstadiet fortfarande, det här med att man skippar hela sprayandet/nedregleringen. Blir resultaten överlag ungefär lika bra (ofta blir det dock färre ägg, men ändå fullt tillräckligt) kommer man mer och mer gå över till bara sprutorna.

Bra, tycker jag, om det kan göra så att fler - som kanske är tveksamma idag - väljer att donera.

Svar på tråden utvärdering?