• Förvirrad 89

Hur/när visste ni att ni ville skiljas? Hur dåligt skall man må?

I snart två år har jag dagligen gått i grubblerier kring om jag skall lämna min man eller inte. I ena stunden känns det självklart att inte spilla mer tid i en relation där jag inte mår riktigt bra, i andra känner jag mig tokig som ens tänker tanken att lämna något som på många sätt ändå fungerar.

Vi är i 35 års åldern, varit tillsammans i 13 år, bra jobb, ett hus, inga barn (jag har valt att avvakta då jag vill känna mig säkrare på att det är rätt). Initialt störtkära med passionerat sexliv. Detta kom dock av sig efter ett snedsteg från makens sida precis i början av relationen. Jag valde då att förlåta och gå vidare eftersom jag verkligen var kär men sexuellt återhämtade vi oss inte riktigt då jag har svårt att ge mig hän utan full tillit.

Åren har präglats av ganska mycket bråk och hårade och hårdare ord från mannens sida (kallar mig värdelös, dum i huvudet, idiot etc). Jag har försökt förklara hur det sårar och skadar kärleken, velat gå i terapi etc men han har menat att allt är bra och det är jag som förstorar saker. 

Vidare har han prioriterat sitt arbete högt och jag har varit ensam många kvällar och helger. Bitvis har jag hittat andra saker att göra på egen hand vilket har fått det som att kännas som vi levt lite parallella liv. 

Det är nu 1,5 år sedan vi hade sex över huvud taget, man vänjer ju sig men det känns tråkigt när vi är så unga. Min man vill men jag känner att attraktionen inte finns där. Jag längtar efter passion och ömhet men får rysningar av att ens tänka på min man på ett sexuellt sätt.

Så långt låter det förstås som ett lätt beslut att ge upp relationen. Men det finns också mycket som är otroligt fint och bra. Han älskar mig verkligen, är otroligt omtänksam, ger dagligen komplimanger, ställer intresserade frågor, fixar saker för oss i hemmet (upplever att vi är helt jämställda), han pressar mig inte till sex trots att jag förstår att det är jobbigt för honom att jag inte vill ha det. Livet tillsammans innefattar ett väldigt rikt socialt liv, en god ekonomi med resor, middagar etc. Han är också ett jättestöd för mig i mitt arbetsliv. Även om vi inte har sex så kan vi gosa, sova nära, kramas etc vilket är supermysigt. Han är på många sätt allt det jag letat efter i en relation.

MEN det långvariga negativa har på något vis gjort att attraktionen för honom är borta. Jag älskar honom men det känns inte som jag är kär. Han har nu sedan några månader tillbaka accepterat terapi och insåg där hur illa han betett sig. Han gör allt för att reparera skadan, bråken har i princip upphört, vi har en mer civiliserad ton hemma. Han jobbar mindre och han gör ständigt massa romantiska och stöttande saker. Trots allt detta känner jag inte någon attraktion. Jag vill inget hellre än vara kär och vilja ha intimitet med honom, men min kropp och hjärna är inte intresserad. Vill gärna ha familj och barn men just nu tänker jag att enda sättet med honom är insemination eller IVF... Kan man vänta tills attraktionen kommer tillbaka? Och tänk om den aldrig gör det? Är även i en ålder där jag inte har massa år att vänta med familjebyggandet, samtidigt som jag verkligen tror att han hade blivit en underbar pappa och allt i vårt liv är uppbyggt för att ha en familj tillsammans. 

Blir tokig av ältandet, mycket är bra, mycket är dåligt. Men är det tillräckligt dåligt? Har inte alla relationer svårigheter? Varför skulle de jag har nu vara svårare än de jag kanske skulle ha i en annan realtion.

Hur vet man när det är dags att ge upp? Ni som har fattat beslutet att lämna, hur dåligt mådde ni för att känna att ett uppbrott skulle göra livet bättre? Hur länge funderade ni? Hur känns det efteråt?

Tacksam för kloka råd, för jag känner mig riktigt lost just nu...

• Svar på tråden Hur/när visste ni att ni ville skiljas? Hur dåligt skall man må?
  • AndreaBD

Om någon kallar en för världelös, dum i huvudet och idiot - då skulle jag inte vara kvar. Det skulle räcka för mig. Det fattas ju respekt. Och han tycker inte ens att det är värt att anstränger sig och gå i terapi så att det blir bättre???

Dock, iofs, det lär inte bli bättre, även med terapi. 

• Anonym (Dags att gå)

Ni har varit ihop större delen av ert vuxna liv, så jag förstår att det känns skrämmande att lämna. Men om du läser ditt inlägg ur ett objektivt perspektiv borde du ha svaret.

Ni är bara vara 35 år, du känner inte någon attraktion och ni har inte haft sex på 1,5 år. Det kommer inte gå att reparera och det blir som du själv skriver svårt att ens "tillverka" ett barn, om ni vill ha det. Okej att man efter många år ihop inte känner nyförälskelse eller passion, men när man i så ung ålder får rysningar av att tänka på sin man sexuellt, då är det dags för bådas skull att dela på er.

Jag kan tycka att det du beskriver med bråk, kränkningar och snedsteg borde varit tillräckligt för att redan ha lämnat (särskilt som att ni inte har några barn att ta hänsyn till). Och det du beskriver som bra kan du hitta hos en god vän, det är ju egentligen nära vänskap du beskriver, inte en kärleksrelation.

Lämna innan även det som är bra förstörs och ge er båda chansen att uppleva kärlek och familjeliv på annat håll.

• Anonym (Solen)

Jag slutade läsa där du skrev att ni inte har haft sex på 1,5 år.
    Tycker du inte detta signalerar att er relation som par är över?

För mig ringer alla varningsklockor..du ska vara glad över att du inte har barn med denna man då han uppenbarligen inte är rätt för dig.
    Han kallar dig dessutom för idiot m.m

Det är bara att packa sina saker och dra. Det är tufft men det går och du kommer må så mycket bättre utan honom i livet.

• Lynx123

Håller med ovanatående...glåpord har jag nolltolerans för. Viktigast av allt är dock ditt mående och det verkar ju inte vara bra alls. Tror att du skulle må bra av att vara fri och fokusera helt på dig själv och ditt välmående.

• Teresiat

Allt som är fint i er relation kan du få med någon annan. Du har inget som per definition binder er. Tror du kommer ångra dig sen om du inte lämnar nu. Ännu är du förhållandevis ung och har möjlighet att skaffa barn med någon som behandlar dig mer respektfullt. Du kommer inte få något tydligare tecken än så här..

• Förvirrad 89

Ja, mycket av vår historia har varit bråkig och full med fula påhopp. Dock tror jag verkligen att han försöker bättra sig nu med terapin och jag tycker nästan synd om honom när jag tänker att jag ÄNDÅ kanske vill lämna honom trots alla hans ansträngningar att ställa saker till rätta. Han har inte heller riktigt lärt sig hantera sina känslor och reagerat med ilska när han egentligen är ledsen. Innerst innerst inne är han hur fin som helst...

Hade nog hoppats att hans ögonöppnare och frånvaro av bråk skulle leda tillbaka till attraktion och intimitet men ju mer tiden går desto mer osannolikt känns det. Som det är just nu (sedan tre mån tillbaka), är det egentligen "bara" sex och intimiteten som saknas. Är man inte lite bortskämd som slänger bort en fullt fungerande vardag för den sakens skull? Sexet tenderar väl att minska i de flesta relationer... 

Kan man ens ha trygghet, respekt, spänning, glädje och passion långvarigt i samma relation? 

• Anonym (?)
    Förvirrad 89 skrev 2024-02-19 18:42:03 följande:

Ja, mycket av vår historia har varit bråkig och full med fula påhopp. Dock tror jag verkligen att han försöker bättra sig nu med terapin och jag tycker nästan synd om honom när jag tänker att jag ÄNDÅ kanske vill lämna honom trots alla hans ansträngningar att ställa saker till rätta. Han har inte heller riktigt lärt sig hantera sina känslor och reagerat med ilska när han egentligen är ledsen. Innerst innerst inne är han hur fin som helst...

Hade nog hoppats att hans ögonöppnare och frånvaro av bråk skulle leda tillbaka till attraktion och intimitet men ju mer tiden går desto mer osannolikt känns det. Som det är just nu (sedan tre mån tillbaka), är det egentligen "bara" sex och intimiteten som saknas. Är man inte lite bortskämd som slänger bort en fullt fungerande vardag för den sakens skull? Sexet tenderar väl att minska i de flesta relationer... 

Kan man ens ha trygghet, respekt, spänning, glädje och passion långvarigt i samma relation? 

Tycker det är jätteskumt att han i såpass ung ålder inte ifrågasätter/ accepterar sexlösheten?
  • Anonym (Skit ska skit ha)

Ingen ska behöva bli kallad idiot eller värdelös i sitt eget hem, det är fredad zon mot såna elakheter.

Kan inte en partner fatta det, släng människan på sophögen omgående!

• Förvirrad 89
    Anonym (?) skrev 2024-02-19 19:10:34 följande:
    Tycker det är jätteskumt att han i såpass ung ålder inte ifrågasätter/ accepterar sexlösheten?
    Har också funderat en del på det. Det har under många år varit ett ganska dåligt sexliv där jag tror att vi båda har hoppats på att vi nån gång skulle komma tillbaka till det vi hade i början. När det inte alls gick åt rätt håll och bråken blev värre försvann även det sista sexet successivt till att nu vara noll. Jag vet att han vill och ibland hintar han om att han är ledsen för avsaknaden. Vi har haft svårt att ens prata om det för det känns känsligt. 

På ett sätt är hans acceptans en sak som gör att jag tvekar på att lämna, hans kärlek till mig är så stark att han kan acceptera att jag inte vill ha intimiteten, även om han såklart är ledsen för det. Tycker att det är en stor uppoffring han gör och vem är då jag att slänga bort det fina vi också har när han är så tålmodig med mig? Han hoppas nog ännu på att det skall vända. Och jag med. Fast för min del börjar jag nog inse att det trots terapi och bättring på övriga plan i relationen inte tänds någon attraktionsgnista.
  • Zaro

Även om han anstränger sig har ju ingen rätt att ha en relation med en. Det är själviskt att blanda in barn i det där som troligen inte håller i längden. Ni har ju en bråkig kompisrelation.

Svar på tråden Hur/när visste ni att ni ville skiljas? Hur dåligt skall man må?