• hoshi1

    Sambo sjukskriven pga förlossningsdepression

    Hej! Blev pappa till en jättefin liten kille för ett par veckor sedan. Förlossningen blev dessvärre lång och påfrestande för mamman. När han kom ut så var det svårt med andningen - som tur är fick han hjälp snabbt, så bebisen mår bra.

    min sambo har haft det kämpigare dock. Pga foglossning/muskelbristning så hade hon väldigt svårt med rörligheten i början, och även nu ett par veckor sedan. Ett par dagar efter att vi blev utskrivna från bb så fick hon hög feber, så det blev att köra in till akuten. var 50/50 om hon behövde läggas in, men det slutade i en antibiotikakur. 


    hennes fysiska mående är bättre nu, trodde att saker och ting började bli mer ?normala? men dessvärre har hon dessutom fått förlossningsdepression och tillhörande sjukskrivning på ca 1 månad. 


    Jag har redan avverkat mina 10-dagars ledighet + ytterligare en vecka, men förstår att jag kommer behöva vara hemma ännu längre för att ta hand om familjen.

    nu till min fråga: har jag förstått det rätt som att jag behöver ansöka om föräldrapenning för hela perioden hon är sjukskriven? Behöver jag skicka något intyg till min arbetsgivare för detta? Känns ju lite flummigt eftersom varken jag eller bebisen är sjuka.

    sen undrar jag även om någon vet på ett ungefär hur länge jag bör räkna med att vara hemma från jobbet pga sambo med förlossningsdepression? Är osäker på vad jag ska kommunicera till min arbetsgivare 

  • Svar på tråden Sambo sjukskriven pga förlossningsdepression
  • Anonym (Mia)

    Har du en bra arbetsgivare är det inga problem. Och eftersom det gäller sjukdom så förstår ag att det är svårt för dig att redan nu säga när du är tillbaka. 


    Så ring din ag på måndag och förklara läget. 

  • Jemp

    Du ska Inte behöva något intyg. Du kan vara hemma tills barnet är 1 år utan att ta ut föräldrapenning (men ekonomin kanske säger annat). 

Svar på tråden Sambo sjukskriven pga förlossningsdepression