• MollyZ

Ärftligt kvinnligt håravfall - bedömning?

Hej,

Min huvudsakliga fråga här är vart man ska vända sig för att få en riktig, vetenskaplig bedömning av huruvida man lider av kvinnligt ärftligt håravfall eller ej? 

Bakgrund: jag tror inte att mitt fall är klockrent. Jag har tunna, fina hårstrån och har alltid haft. Ni vet av den typen som de flesta barn har som små, bara att jag behållit det även som vuxen. Det är mjukt och dunigt och flygigt liksom. Ligger i släkten på mammas sida. Men som barn och som ung hade jag mycket hår som gick att få långt och pga hårets kvalitet hade jag det så gott som alltid i hästsvans. En inte jättetjock, men helt ok svans. Jag tror inte att folk tänkte att oj vad lite hår hon har, men om någon kände på håret nån gång så utbrast de ofta att ååååh vad mjukt det är! Sen nån gång i 30-årsåldern så märkte jag att jag inte kunde ha långt hår längre, det blev liksom tunt och stripigt och jag började ha kortare frisyrer (är nu över 50). Min frisör som jag haft läääänge säger att hon inte tycker att jag verkar ha tappat hår utan mer liksom att det har kortare cykler och det är så lite hår som är långt samtidigt att det inte funkar utan mitt hår ser tjockast ut som kort numera. För då är tillräckligt många hårstrån i den längden om ni fattar. Och det är hela tiden ett tunt dun på väg ut som hjälper att lyfta mitt tunna hår lite. Så jag tror inte att nån tänker att jag är tunnhårig som i att jag tappat hår utan mer att jag har ett tunt hår som lätt ser platt ut. Fast jag vet ju inte om jag också blivit av med en del hår. Det är det jag skulle vilja veta, alltså att få en bedömning av mitt hår. Min mamma har aldrig kunnat ha långt hår och inte hennes systrar heller, alla har detta tunna fjuniga hår. Men de har haft det kvar allihop, dvs inte klassiskt mönster med uttunning/skallighet uppepå eller så. Så jag tror inte att vi uppfyller kriterierna för ärftligt kvinnligt håravfall. Min frisör tror inte heller det utan säger att hon bara sett detta hos en annan kvinnlig kund under alla sina år, alltså att det inte kan bli långt längre men är kvar på huvudet. 

Men jag skulle verkligen vilja få en professionell bedömning. Men av vem? Hudläkare? De här klinikerna som håller på med transplantationer? Någon som vet? 

Svar på tråden Ärftligt kvinnligt håravfall - bedömning?