• En glad tjej

Ok om en i förhållandet alltid föreslår saker?

Jag tillsammans med en fantastisk man och lever som särbo med honom. Han har erkänt att några av hans tidigare relationer tagit slut pga att tjejen tyckt han är för tråkig. Jag tycker mig förstå varför men älskar honom och vill inte göra slut. Dock undrar jag om ni tråkmånsar uppskattar att era respektive föreslår saker att göra? Det är inte det att min särbo inte vill göra saker, det är bara så att han sällan föreslår något utan verkar nöjd över att vara hemma och spela spel och kolla på film. Jag är i den delen av livet att jag vill hitta på saker då och då, ensam med honom. 

• Svar på tråden Ok om en i förhållandet alltid föreslår saker?
  • callmepreggoornot

Är båda ok med det är det ju inte ett problem. Om han inte får den återhämtning han vill ha eller tycker du blir för tjatig är sånt ni får kommunicera om.

• En glad tjej
    callmepreggoornot skrev 2024-02-17 09:37:33 följande:

Är båda ok med det är det ju inte ett problem. Om han inte får den återhämtning han vill ha eller tycker du blir för tjatig är sånt ni får kommunicera om.

Han har sina barn varannan vecka och är således helt ensam varannan vecka. Vi träffas en dag på helgen och en dag mitt i veckan då vi äter tillsammans så inte så ofta. Så tid till återhämtning finns. 
  • Hejhoppgummi

Jag hade inte velat ha en man som inte är investerat och lika engagerad som mig. Men det är jag. självklart går det upp och ner i perioder, men jag tycker inte det är hållbart i längden att allt ansvar för nöjen hamnar på en part. Då blir man som en förälder som ska planera ut aktiviteter på sommarlovet till sitt barn, och en sådan relation är inget för mig Solig

• linani

Tycker du själv att det är ok att alltid vara den som föreslår saker och tar initiativ? Efter hand kan det bli rätt tradigt att alltid vara den som driver, när man inte får något roligt tillbaka.

• callmepreggoornot
    En glad tjej skrev 2024-02-17 09:39:39 följande:
    Han har sina barn varannan vecka och är således helt ensam varannan vecka. Vi träffas en dag på helgen och en dag mitt i veckan då vi äter tillsammans så inte så ofta. Så tid till återhämtning finns. 

Inte återhämtning från dig utan från övriga livet. Träffas ni så lite kan jag tänka mig att det är skönt att bara ta det lugnt tillsammans men om han är ok med aktiviteter bara han slipper organisera ser jag inte problemet.

• En glad tjej
    Hejhoppgummi skrev 2024-02-17 09:45:07 följande:

Jag hade inte velat ha en man som inte är investerat och lika engagerad som mig. Men det är jag. självklart går det upp och ner i perioder, men jag tycker inte det är hållbart i längden att allt ansvar för nöjen hamnar på en part. Då blir man som en förälder som ska planera ut aktiviteter på sommarlovet till sitt barn, och en sådan relation är inget för mig  // Solig

Jag upplever det inte som att han inte är engagerad, bara dålig på att föreslå saker. Vi träffas inte så ofta, jag tror han är nöjd med att bara vara hemma och bara umgås. Jag däremot vill båda, hänga hemma samt hitta på saker. 
  • En glad tjej
    callmepreggoornot skrev 2024-02-17 09:47:12 följande:

Inte återhämtning från dig utan från övriga livet. Träffas ni så lite kan jag tänka mig att det är skönt att bara ta det lugnt tillsammans men om han är ok med aktiviteter bara han slipper organisera ser jag inte problemet.

Han har fullt upp hela tiden men det är självvalt. Jag hade dock uppskattat om han föreslagit nåt kul, exempelvis en weekendresa eller liknande.
  • Tink

På sikt tror jag att det kan bli ansträngande för relationen om man har så olika energinivåer, så jag skulle rekommendera att ni pratar ut om det här istället för att lägga locket på tills det blir infekterat.

Det är naturligtvis inte omöjligt för någon som är lite mer passiv och laid-back till naturen att tvinga sig att hitta på roliga saker att göra, men det kommer att kosta honom massor med energi och framkallar stress och olust.

Du kanske kan nöja dig med att du är den "påhittiga" och att han hänger på. Det viktiga är att han inte skjuter ner dina förslag som lerduvor utan säger ja till allt du kommer på. Då tror jag att det kan bli en fin balans.

• Hejhoppgummi
    En glad tjej skrev 2024-02-17 10:04:12 följande:
    Jag upplever det inte som att han inte är engagerad, bara dålig på att föreslå saker. Vi träffas inte så ofta, jag tror han är nöjd med att bara vara hemma och bara umgås. Jag däremot vill båda, hänga hemma samt hitta på saker. 
    Föreslå det då, att en helg i månaden/varannan månad är det han som bestämmer vad ni ska göra. Att endast sitta hemma och umgås är exkluderat i hans planering.

ge förslag på saker som både är gratis och saker som kostar, så han själv kan anpassa. promenad i slottsskogen (eller annan park), ha med picnicknoch äta på en kajkant eller någonstans med fin vy, ut och kolla på stjärnhimmel och leta efter stjärnor, djurbingo (göra en egen bingobricka med ex mops, labrador, etc).

laga mat ihop, lite mer avancerad ex. Göra egen pastadeg. spela spel (monopol, risk, ticket to ride etc). baka kanelbullar eller annat som tar tid, och under tiden ha en vinprovning. eller ha en ?spansk afton? köpa hem 3 spanska viner och göra en spansk tre rätters. Eller fransk, tysk, italiensk. Det är som sagt bara fantasin som sätter stopp.

sen dyrare saker som boka spa, parmassage, weekend, fine dining, konsert men de beror också på ekonomiska situationen. men ge förslag, eller skriv förslag på lappar, lägg i en burk. Han drar en lapp i månaden och planerar in det så det ändå blir överraskning för dig.
Svar på tråden Ok om en i förhållandet alltid föreslår saker?