Anonym (E) skrev 2024-02-15 23:47:29 följande:
Min erfarenhet är att soc inte gör ett skit. Jag separerade från mitt ex när jag väntade vårt andra barn. Det var en hemsk tid. Några av sakerna han gjorde var att hn framför ögonen på barnet slog hål i en dörr en annan gång tog han tag i min tröja drog mig baklänges och kastade in mig i en dörr. Detta framför ögonen på vårt barn. Soc viste om detta. Jag kunde inte ta vägen någonstans då mina släkt bor i en annan stad. Jag fick inte ta med mig barnet därifrån för pappan. Soc gjorde inget för att vi har gemensam vårdnad och då ska vi komma överens. Jag och pappan gick på socmöten och han var ärlig vad han hade gjort han blev även aggresiv på mötena det enda soc gjorde var att försöka lugna ner honom ibland gick det men inte varje gång. Jag sov på jobbet någon natt men var tvungen att lämna barnet och jag var rädd. Soc viste om det och jag bad dom fixa en lägenhet vilket dom inte kunde göra för jag var inte den målgruppen som får hjälp med det för de lägenheterna dom har erbjuder dom till missbrukare sa hon. Jag fick tillslut fly till en ny kille jag träffat som bodde i en husvagn. Men då bedömde soc att det inte är lämpligt att bo i husvagn med barn och att dom också hade kontaktat förlossningen att de måste kontakta socialen när bebisen i magen är född. En jävla stress. Jag bönade och bad om hjälp hos socialen men dom gjorde inte ett skit. De tyckte också att jag skulle hålla mig borta från exet och den lägenheten vi hade för att eftersom han är aggresiv och våldsam aå har jag som förälder skyldighet att undvika barnet få uppleva våld (vilket såklart är logoskt) I utredningen står det att mamman sätter sitt eget välbefinnande förebarnets. Hur fan skulle jag göra menar dom? Jag kunde inte vara hemma, fick intr ta med barnet, var tvungen att komma överens med pappan som absolut inte ville samarbeta samtidigt som socialen rekommenderade mig att hålla mig därifrån.
Jag sökte lägenhet hela tiden och fick en lägenhet någon månad senare. Allt detta skadade anknytningen till barnet och jag tappade allt förtroende till myndigheter. Anknytningen förlorade jag för att jag var så säker på att jag skulle förlora min dotter, jag ringde till handläggaren på soc fler gånger och grät och sa snälla hjälp mig, jag är så rädd att förlora mitt barn. Dom sa att jag måste fortsätta kämpa och att det kommer bli bra. Men rädslan att förlora barnet var så stor att jag mentalt ställde in mig på att förlora henne och jag fick sämre anknytning förmodligen för att inte bli allt för sårad om det skulle ske. Det har vart enormt tufft och nu 2 år senare har anknytningen blivit bättre och barnet bor varannan vecka. Minsta har jag full vårdnad om och vågade inte skriva på gemensam vårdnad.
Det är bättre men jag vet att soc finns inte där när man behöver. Inte konstigt att barn dör eller far riktigt illa när soc bar står och ser på.
Lagen har ju ändrats, så att barn bevittnar våld är nu straffbart.