• tjejanonym

Bebis fyra veckor verkar ha ont i magen på natten

Hej!

Har en fyra veckor gammal bebis här hemma som jag delammar. Jag kombinerar alltså amning med ersättning (Nan pro 1).

För det mesta är hen ganska nöjd men verkar få ont i magen ibland, framförallt på natten. Skriker sällan men sparkar och gnyr väldigt mycket efter att ha ätit. Efter en stund (ca 20-30min) kommer det en hel del gaser och bebis bajsar.

Hen äter mest ersättning på natten då hen inte verkar ha orken/tålamodet att amma då. På dagarna brukar jag amma först och sedan ge ersättning då hen sällan blir nöjd med bara tutten.

Ka. Lägga till att bebis bajsar väldigt ofta. Räknade upp emot 11 ggr på ett dygn för några dagar sedan. I natt fick jag byta bajsblöja 3-4 ggr.

Jg försöker massera magen och vi har precis börjat med semper magdroppar .

Just nu blir det inte alls mycket sömn varför jag söker efter fler eventuella tips och råd.

Tack :)

• Svar på tråden Bebis fyra veckor verkar ha ont i magen på natten
  • Jemp

?Grodhållning? kan hjälpa, dvs håll upp benen (googla). 

• Anonym (Amma)

Fasa ut ersättningen? Amma massor och helt enkelt skippa ersättningen. 

• tjejanonym
    Jemp skrev 2024-02-15 08:47:56 följande:

?Grodhållning? kan hjälpa, dvs håll upp benen (googla). 

Det brukar jag också göra efter ha masserat! Blir dock osäker på om man ska göra det direkt efter matning då hen kan kräks en del🤔
    Anonym (Amma) skrev 2024-02-15 08:52:10 följande:

Fasa ut ersättningen? Amma massor och helt enkelt skippa ersättningen. 

Har valt att inte helamma av olika anledningar så det är tyvärr inte ett alternativ. 
  • Anonym (Anna)

Har du provat pysventil?

• Jsmhoshm

Läst om några som gått byta till mjölkfritt pulver från apoteket och att det hjälpt. Ska var dyrt men värt det om det funkar!

• tjejanonym
    Anonym (Anna) skrev 2024-02-15 09:14:33 följande:

Har du provat pysventil?

Nej jag har faktiskt inte gjort det då jag ändå varit osäker på om det är gaser. Men kan ju vara värt att pröva kanske!
    Jsmhoshm skrev 2024-02-16 10:07:24 följande:

Läst om några som gått byta till mjölkfritt pulver från apoteket och att det hjälpt. Ska var dyrt men värt det om det funkar!

Tänker du att det kan vara skillnad på amningen och ersättningen? För jag äter ju inte mjölkfritt.
  • tjejanonym

Kom på en annan grej. Jag ammar ju som sagt, oftast först en stund (ca 10-15min) på ena tutten, sen är bebis nöjd i kanske 5 min innan hen går på andra tutten (samma tutte vill bebis ej ha), ammar då ca 10-15 min igen. Är därefter nöjd i kanske 30 min innan hen återigen blir hungrig och då ger vi flaskan. Kan du vara nöjd i kanske 1-2 tim om bebis är vaken, annars kan det dröja något längre. Enligt min bvc behöver tarmarna helst vila i minst 1,5 tim. Kan bebis matintag kanske ha nåt med det att göra och i så fall hur ändrar jag på denna vana?

• Anonym (Reflux?)

Lite lätt reflux? Det kan ställa till det. Googla tyst reflux. Dom får ont när dom legat ner ett tag så det kommer tex när dom sovit ett tag.

Sen kan dom tåla olika sorters ersättning olika bra om dom är känsliga. Så det kan vara värt att prova sig fram.

• tjejanonym
    Anonym (Reflux?) skrev 2024-02-17 17:37:32 följande:

Lite lätt reflux? Det kan ställa till det. Googla tyst reflux. Dom får ont när dom legat ner ett tag så det kommer tex när dom sovit ett tag.

Sen kan dom tåla olika sorters ersättning olika bra om dom är känsliga. Så det kan vara värt att prova sig fram.

Googlade på tyst reflux men bebis kräks inte jättemycket och på dagarna är det inga större problem även om hen ligger på rygg i exv vagnen (läste att dom gärna vill sova upprätt vid tyst reflux). På natten börjar bebis sparka och gny ganska direkt efter hen har ätit.

Men man kanske ska testa annan ersättning, eller iaf NAN pro sensitive...
  • Anonym (Leah)

skulle rekommendera dig att sluta med Semper maggropar. De flesta bebisar får problem med magen pga av dessa, för några år sedan blev de anmälda pga att ha rester av svartmögel i. Köp istället Holistic D3 droppar, mycket bättre som innehåller ren d-vit. Angående mix av amning och ersättning så kan de skapa oroligheter i magen då födan ändras och magen måste ställa om.

• Jsmhoshm
    tjejanonym skrev 2024-02-17 23:31:01 följande:
    Googlade på tyst reflux men bebis kräks inte jättemycket och på dagarna är det inga större problem även om hen ligger på rygg i exv vagnen (läste att dom gärna vill sova upprätt vid tyst reflux). 
    Vår pojke har reflux. I början gillade han att sova upprätt men inte efter en månads strecket trots att han fortfarande har reflux. Nu märks det mest på att han ligger och sväljer och sväljer ibland utan att det kommer något kräks. När han kräks på dagarnas är det mest genomskinligt med små vita prickar i. Han sover fortfarande väldigt oroligt och det är troligtvis magen som väcker. Han ligger också och gnyr och fäktar med armarna fortfarande (3mån). Vi var hos spec barnläkaren i ett annat ärende och hon sa att dem sällan medicinerar, att det inte skadar så länge hen inte skriker högt av det och att det oftast går över inom ett år. Vi tycker att spela havsbrushjälper honom somna djupare och därför inte vakna så mycket! 

Att byta ersättning tänkte jag att magontet kommer på natten och det är då ni kör mest med ersättning. Lät relaterat men var bara en teori.
  • tjejanonym
    Anonym (Leah) skrev 2024-02-19 11:16:41 följande:

skulle rekommendera dig att sluta med Semper maggropar. De flesta bebisar får problem med magen pga av dessa, för några år sedan blev de anmälda pga att ha rester av svartmögel i. Köp istället Holistic D3 droppar, mycket bättre som innehåller ren d-vit. Angående mix av amning och ersättning så kan de skapa oroligheter i magen då födan ändras och magen måste ställa om.

Hm okej. Men om många får problem borde ju bvc vara medvetna om det och inte rekommendera?

Det där med mixen ersättning/amning kan absolut stämma. Bebis verkar bli hård och gasig i magen vid ca 04.00-tiden på natten och då har ju hen bara ätit ersättning (sista amningen brukar bli runt 21-22). Kan ev NAN pro sensitive kanske hjälpa? (Förstår dock inte skillnaden på den och vanliga NAN).
    Jsmhoshm skrev 2024-02-20 18:14:40 följande:
    Vår pojke har reflux. I början gillade han att sova upprätt men inte efter en månads strecket trots att han fortfarande har reflux. Nu märks det mest på att han ligger och sväljer och sväljer ibland utan att det kommer något kräks. När han kräks på dagarnas är det mest genomskinligt med små vita prickar i. Han sover fortfarande väldigt oroligt och det är troligtvis magen som väcker. Han ligger också och gnyr och fäktar med armarna fortfarande (3mån). Vi var hos spec barnläkaren i ett annat ärende och hon sa att dem sällan medicinerar, att det inte skadar så länge hen inte skriker högt av det och att det oftast går över inom ett år. Vi tycker att spela havsbrushjälper honom somna djupare och därför inte vakna så mycket! 

Att byta ersättning tänkte jag att magontet kommer på natten och det är då ni kör mest med ersättning. Lät relaterat men var bara en teori.
    Tack, ska ha reflexen i åtanke!

Tänkte också på ersättningen, man kanske ska byta till NAN sensitive ?
  • tjejanonym

Liten uppdatering.
    Nu verkar bebis ha blivit förstoppad istället sedan två dagar tillbaka. Har nu bajsat två ggr/dygn men enbart efter jag använt pysventil (ett rejält lass samt ett "skvätt" ). Har börjat få mer ont i magen även på dagen. Kan inte komma på att jag gjort något annorlunda mer än att börja amma en gång på natten också. Hm...

• Agda90

Har bebis alltid varit så här med maten? Eller är det något som har hänt nu sista veckan?

Bebisar har tillväxtperioder och då äter de mycket mer. Ammar man så får man acceptera att man är en mat station med dygnet runt servering. När bebis är nöjd och färdig har även mammans mjölkproduktion ställt om och anpassat sig till det nya som råder för stunden. 

Min barn är ju tonåringar båda två så jag minns inte exakt när tillväxtperioderna är. 

En annan tanke är att din lilla kan vara allergisk. 
    Modersmjölkersättning innehåller en hel del och bebis kan reagera mot vad som helst. 

När min grabb visade sig vara mjölkproteinallergisk (knappt 4 veckor gammal) då kasakdkräkte han av ersättning. Men han fick "bara" ont i magen när han ammade när jag åt någon som innehöll mjölk. Vi fick mjölkfri ersättning men den var så äcklig så han vägrade att äta den. Jag fick parkera mig i soffan helt enkelt och gilla läget att vara en mat automat tills amningen fungerade som den skulle.

• tjejanonym
    Agda90 skrev 2024-02-23 13:50:03 följande:

Har bebis alltid varit så här med maten? Eller är det något som har hänt nu sista veckan?

Bebisar har tillväxtperioder och då äter de mycket mer. Ammar man så får man acceptera att man är en mat station med dygnet runt servering. När bebis är nöjd och färdig har även mammans mjölkproduktion ställt om och anpassat sig till det nya som råder för stunden. 

Min barn är ju tonåringar båda två så jag minns inte exakt när tillväxtperioderna är. 

En annan tanke är att din lilla kan vara allergisk. 
    Modersmjölkersättning innehåller en hel del och bebis kan reagera mot vad som helst. 

När min grabb visade sig vara mjölkproteinallergisk (knappt 4 veckor gammal) då kasakdkräkte han av ersättning. Men han fick "bara" ont i magen när han ammade när jag åt någon som innehöll mjölk. Vi fick mjölkfri ersättning men den var så äcklig så han vägrade att äta den. Jag fick parkera mig i soffan helt enkelt och gilla läget att vara en mat automat tills amningen fungerade som den skulle.

Hur menar du med "alltid varit såhär med maten"?
    Jag har delammat sen start då jag velat det. Var innan bebis kom lite inne på att bara köra ersättning men är nu nöjd med att faktiskt kunna delamma då amning inte alls var självklart för mig.

Jag gör inget annorlunda mer än att jag försöker amma på natten nu också. Har försökt göra det tidigare också men bebis orkar inte riktigt suga ordentligt då, somnar efter bara något sug osv. I natt tog det en timme att amma för att jag fick väcka bebis hela tiden, men jag höll ut. 

Har köpt NAN sensitive nu och hoppas det ska va bättre för magen.
  • Agda90
    tjejanonym skrev 2024-02-23 14:47:48 följande:
    Hur menar du med "alltid varit såhär med maten"?
    Jag har delammat sen start då jag velat det. Var innan bebis kom lite inne på att bara köra ersättning men är nu nöjd med att faktiskt kunna delamma då amning inte alls var självklart för mig.

Jag gör inget annorlunda mer än att jag försöker amma på natten nu också. Har försökt göra det tidigare också men bebis orkar inte riktigt suga ordentligt då, somnar efter bara något sug osv. I natt tog det en timme att amma för att jag fick väcka bebis hela tiden, men jag höll ut. 

Har köpt NAN sensitive nu och hoppas det ska va bättre för magen.
    Jag menade att om bebis har velat äta ofta hela tiden eller om det är något som kommit nu. 
  • tjejanonym
    Agda90 skrev 2024-02-23 14:53:46 följande:
    Jag menade att om bebis har velat äta ofta hela tiden eller om det är något som kommit nu. 
    Jaha okej :) jo men bebis har varit så mer eller mindre hela tiden. Lade inte så mycket vikt i det innan min bvc-sköterska sa att tarmarna behövde vila varför det kan va bra att låta det gå mer än 1,5 timme mellan matningarna och att det kanske är därför bebis får ont i magen.
  • Anonym (Hemmakväll)

Hej! 5-barns mamma här! 
    Det är väldigt jobbigt när barnet verkar oroligt och eventuellt har ont i magen. Så bra att amningen ändå har kommit igång! Bra kämpat! Även magmassagen är guld att använda.

För vår del märkte jag efter typ barn nummer 4 att d-vitamin dropparna fick den att gråta nästan kolik-artat på kvällarna. Jag testade att pausa en vecka och det försvann och de sov utan problem, men när jag började igen kom magknipen tillbaka. Jag tog paus ett par veckor med det och gav sen någon droppe istället för fem och fasade upp tills de var 10 veckor eller så. 

Vid flaskmatning är det även lätt att övermata, ibland när bebisen gråter och suger intensivt så kan det bero på just magont och att den försöker lugna sig själv igenom bröstet Och inte pågrund av hunger. 

Så mitt tips är att fortsätt med magmassage, försök gå över till amning helt ( trappa ner ersättning som kan ge magknip).
    Var inte rädd att barnet inte får i sig tillräckligt, det märks sen på vågen om det visar sig vara så, men oftast anpassas mjölkproduktionen till barnets amningsbehov. Testa att gå över till vattenbaserad D-vitamin eller minska dosen ett par dagar och se om det hjälper.

Det är tufft i början med allt detta, särskilt med första barnet, men det låter som att du gör ett superbra jobb! snart kommer det nog kännas som sllt flyter på naturligt!

• tjejanonym
    Anonym (Hemmakväll) skrev 2024-02-26 01:08:36 följande:

Hej! 5-barns mamma här! 
    Det är väldigt jobbigt när barnet verkar oroligt och eventuellt har ont i magen. Så bra att amningen ändå har kommit igång! Bra kämpat! Även magmassagen är guld att använda.

För vår del märkte jag efter typ barn nummer 4 att d-vitamin dropparna fick den att gråta nästan kolik-artat på kvällarna. Jag testade att pausa en vecka och det försvann och de sov utan problem, men när jag började igen kom magknipen tillbaka. Jag tog paus ett par veckor med det och gav sen någon droppe istället för fem och fasade upp tills de var 10 veckor eller så. 

Vid flaskmatning är det även lätt att övermata, ibland när bebisen gråter och suger intensivt så kan det bero på just magont och att den försöker lugna sig själv igenom bröstet Och inte pågrund av hunger. 

Så mitt tips är att fortsätt med magmassage, försök gå över till amning helt ( trappa ner ersättning som kan ge magknip).
    Var inte rädd att barnet inte får i sig tillräckligt, det märks sen på vågen om det visar sig vara så, men oftast anpassas mjölkproduktionen till barnets amningsbehov. Testa att gå över till vattenbaserad D-vitamin eller minska dosen ett par dagar och se om det hjälper.

Det är tufft i början med allt detta, särskilt med första barnet, men det låter som att du gör ett superbra jobb! snart kommer det nog kännas som sllt flyter på naturligt!

Hej och tack för dina tips!

Jag har också hört det där om d-dropparna så det kanske kan vara värt att pausa ett tag. Har nu gett dropparna på förmiddagen men magen blir ändå alltid som värst på nätterna, men det kanske kan va så ändå.

Som jag skrivit tidigare så har jag själv valt att delamma av olika anledningar och det är inget jag vill ändra på, "tyvärr".

Nu verkar magen ha kommit igång och bebis är inte längre hård. Är dock  fortsatt gnällig på nätterna.

Detta är mitt andra barn men förra barnet flaskmatade jag enbart och det fungerade väldigt bra. Det är dock ett stort åldersglapp mellan syskonen så det är klart att man till viss  delkänner sig som en nybörjare igen.
Svar på tråden Bebis fyra veckor verkar ha ont i magen på natten