Anonym (Hemmakväll) skrev 2024-02-26 01:08:36 följande:
Hej! 5-barns mamma här!
Det är väldigt jobbigt när barnet verkar oroligt och eventuellt har ont i magen. Så bra att amningen ändå har kommit igång! Bra kämpat! Även magmassagen är guld att använda.
För vår del märkte jag efter typ barn nummer 4 att d-vitamin dropparna fick den att gråta nästan kolik-artat på kvällarna. Jag testade att pausa en vecka och det försvann och de sov utan problem, men när jag började igen kom magknipen tillbaka. Jag tog paus ett par veckor med det och gav sen någon droppe istället för fem och fasade upp tills de var 10 veckor eller så.
Vid flaskmatning är det även lätt att övermata, ibland när bebisen gråter och suger intensivt så kan det bero på just magont och att den försöker lugna sig själv igenom bröstet Och inte pågrund av hunger.
Så mitt tips är att fortsätt med magmassage, försök gå över till amning helt ( trappa ner ersättning som kan ge magknip).
Var inte rädd att barnet inte får i sig tillräckligt, det märks sen på vågen om det visar sig vara så, men oftast anpassas mjölkproduktionen till barnets amningsbehov. Testa att gå över till vattenbaserad D-vitamin eller minska dosen ett par dagar och se om det hjälper.
Det är tufft i början med allt detta, särskilt med första barnet, men det låter som att du gör ett superbra jobb! snart kommer det nog kännas som sllt flyter på naturligt!
Hej och tack för dina tips!
Jag har också hört det där om d-dropparna så det kanske kan vara värt att pausa ett tag. Har nu gett dropparna på förmiddagen men magen blir ändå alltid som värst på nätterna, men det kanske kan va så ändå.
Som jag skrivit tidigare så har jag själv valt att delamma av olika anledningar och det är inget jag vill ändra på, "tyvärr".
Nu verkar magen ha kommit igång och bebis är inte längre hård. Är dock fortsatt gnällig på nätterna.
Detta är mitt andra barn men förra barnet flaskmatade jag enbart och det fungerade väldigt bra. Det är dock ett stort åldersglapp mellan syskonen så det är klart att man till viss delkänner sig som en nybörjare igen.