Anonym (bebis 2024) skrev 2024-06-03 23:36:24 följande:
Men om jag tar ovitrelle innan fast glad gubbe på blinkande gubbe, då får jag väl ändå en naturlig ägglossning ? Jag tycker det är superstressat med ältest. jag har alltid fast gubbe. Sen könner jag ägglossningen 2 dagar efter. Är det verkligen pålitligt med test ?
Om du alltid får fast gubbe låter det ju som en bra idé att vänta till att du ser den innan du tar Ovitrelle. Det är ju det som är positivt ägglossningstest. När den blinkar har den bara registrerat att ditt östrogen har ökat, men inte någon LH-ökning. Man kan få blinkande gubbe ganska lång tid innan LH-ökningen - särskilt om man har tagit letrozol. Jag hade blinkande gubbe i typ 5 dagar innan den blev fast.
Om du är orolig för att du ska ägglossa för sent eller för tidigt, kan du ju kolla med din läkare om det är ok att ta sprutan när du ser blinkande gubbe. Det finns ju viss variation mellan kvinnor i hur lång tid efter LH-ökningen som ägglossningen inträffar. Lyckligtvis är inte timingen för återföringen lika känslig som vid ägguttag. Vissa sätter till och med in embryot en dag tidigare om "rätt" dag inträffar på en helgdag. Det viktigaste är egentligen att man inte gör återföringen för sent.
Testen är pålitliga på så sätt att de mäter LH-ökning korrekt. Det finns dock vissa som inte ägglossar trots LH-ökning (PCOS). Det är tanken med att lägga till Ovitrelle - att se till att signalen att ägglossa blir tillräckligt stark för alla. Man kan också få ta Ovitrelle tidigare än ägglossning om ultraljud visar att man har en stor äggblåsa och tillräckligt tjock slemhinna.