• Anonym (L)

    Hur ska jag orka vidare?

    Jag har blivit hotad och stalkad av mitt ex i nästan 20 år. Jag har haft 0 kontakt med honom. De enda gångerna vi har setts är i rätten vid umgängestvister och brottmål för sådant som han har gjort mot mig och barnet (olaga hot, ofredande etc.)

    Jag har kämpat så hårt i alla dessa år både mot exet och med att ge mitt barn ett normalt och roligt liv.


    Jag är en otroligt envis optimist i grunden. Jag kraschar men reser mig och fortsätter kämpa. 


    Det är svårt förklara hur det är att leva så här. Jag hade en karriär och ett socialt liv som jag fick ge upp för det fanns varken tid eller ork. Jag har försökt ha relationer men orkar inte det heller. 


    Jag ser mina vänner och kollegor som har ett normalt liv och önskar att jag och barnet kunde få ha det så. 


    Ibland får vi perioder av lugn och det är underbart, som när han får kontaktförbud. Fast kontaktförbuden upphör ju och då börjar det om. 


    Det är svårt att förklara hur mycket tid det tar att dokumentera och anmäla om och om igen.  


    Oron och stressen att han ska dyka upp finns alltid där och nu har det hänt igen efter en längre periods lugn. 

    Förr blev jag arg och det är en bra drivkraft men nu känns det som om jag bara sjunker ner i ett mörker. Jag är inte ung längre och min energi börjar ta slut. 


    Jag var så glad alldeles nyss, det går bra på jobbet och jag har kunnat ta hand om mig själv mer än förut eftersom barnet har vuxit upp. 


    Jag vet inte vad jag vill med inlägget. Jag blev bara så ledsen och försöker samla mig innan barnet kommer hem. Jag måste vara stark inför barnet men någonstans tar ju orken slut.


    Jag har blivit så bra på att ta besvikelser och planer som går i stöpet men jag vet inte hur länge till jag kan göra det. 

    Om det inte vore för barnet vet jag inte om jag hade orkat leva mer. 

  • Svar på tråden Hur ska jag orka vidare?
  • Anonym (H)

    Kan inte polisen göra något? Kommer inte ihåg vad det heter men finns ju något polisen kan ge så att personen ej får komma nära eller kontakta dig. 


     

  • Anonym (L)
    Anonym (H) skrev 2024-02-14 18:40:56 följande:

    Kan inte polisen göra något? Kommer inte ihåg vad det heter men finns ju något polisen kan ge så att personen ej får komma nära eller kontakta dig. 


     


    Jo, vi ska ansöka om kontaktförbud igen men det är inte säkert att han får det. Det är åklagaren som beslutar om det. 
  • Anonym (H)
    Anonym (L) skrev 2024-02-14 18:43:08 följande:
    Jo, vi ska ansöka om kontaktförbud igen men det är inte säkert att han får det. Det är åklagaren som beslutar om det. 
    Det borde du få med tanke på hur mycket detta påverkar ditt liv. Se till att trycka på hur mycket han plågar dig psykiskt. 
  • Anonym (L)
    Bergegardh skrev 2024-02-14 18:47:31 följande:

    Styrkekram❤️
    Flytta utomlands och byta namn? 


    Tack!
    Du anar inte hur många gånger jag har tänkt på att flytta utomlands men jag har min familj här som är barnets nätverk. 


    Fast nu har barnet blivit myndig och överväger själv att lämna landet. 

  • Anonym (Samma)
    Anonym (H) skrev 2024-02-14 18:45:00 följande:
    Det borde du få med tanke på hur mycket detta påverkar ditt liv. Se till att trycka på hur mycket han plågar dig psykiskt. 

    Polisen gör inte mkt åt såna här saker. Man måste ha bevis för allt som händer o även med bevis är det inte säkert att de leder till åtal. Om de mot all förmodan gör de så är de klena straff. 


    Våld mot kvinnor prioriteras inte öht i Sverige! 

  • Bergegardh
    Anonym (L) skrev 2024-02-14 18:59:47 följande:

    Tack!
    Du anar inte hur många gånger jag har tänkt på att flytta utomlands men jag har min familj här som är barnets nätverk. 


    Fast nu har barnet blivit myndig och överväger själv att lämna landet. 


    Kanske är dags att omvärdera situationen då? Är du och ditt barn intresserade av samma land? Kan ni flytta tillsammans kanske? Din familj finns ju kvar och går att ringa.
  • Goneril

    Du borde kunna få förlängt kontaktförbud om du samlar all dokumentation och gör ett förnyat försök. Hells Angels kanske? Nej, skämt åsido, det är ingen bra idé. Man ska ju inte heller behöva fly landet om man har ett bra arbete och trivs i övrigt.                                                                                                                                        Du uttrycker dig väl i skrift, dina rader gav mig en i det närmaste smärtsam inblick i ditt liv. "Nyss var jag glad" gjorde mig nästan tårögd. Har du tänkt på att skriva en bok om dina upplevelser? Skulle du våga eller skulle tanken på exets eventuella hämnd avskräcka dig? Något att fundera på. Jag har vänner som skriver och ger ut i eget förlag, har själv skrivit noveller som publicerats. Att skriva är sätt att bearbeta upplevelser. Du får förstås anonymisera och ändra lite för att inte omedelbart bli avslöjad. Det är mitt bästa tips, ge ut en bok!

  • Anonym (Satan)

    Kan du hämnas på något vis? Jag vet inte hur du fungerar men om jag hamnade i en situation där jag blivit utsatt och inte känt att jag får tillräckligt stöd av rättsväsendet och samhället hade jag tagit saken i egna händer till slut. 

    Vad händer om du börjar förstöra för honom? Vilka är hans svaga punkter? Det bästa vore om du skulle ge honom så pass mycket bekymmer att han inte orkar jävlas längre. Hur mycket kan du jävlas utan att han fattar att det är du? 

Svar på tråden Hur ska jag orka vidare?