• Oculis caeruleis

Limerence

För några år sedan drabbades jag hårt av detta: att vid första ögonkastet känna en magnetisk dragningskraft till en person som man inte ens känner. Personer som har upplevt detta vet vad jag menar. Jag pratar inte om vanlig förälskelse utan ?Limerence ? : att längtan till en annan person är så stark att du börjar tro att du håller på att bli galen.

Någon som har upplevt detta?
    Jag har fått utbilda mig i ämnet då jag hade aldrig hört talas om det innan jag själv blev drabbad. 
    Varför pratas det knappt om detta i Sverige: i USA finns det flera forum som sprider kunskap och erbjuder hjälp? 

• Svar på tråden Limerence
  • Anonym (Kanske)

Jag har helt klart känt en väldigt stark dragningskraft och attraktion, en känsla av att bara vilja gå rakt fram till en person jag inte känner och kyssa den och vara nära vid första ögonkastet men har inte känt mig som att jag håller på att bli galen. Hur länge skulle de här känslorna sitta i för att det ska falla inom kategorin Limerence? 

• Anonym (Herakles)

Låter lite otäckt.. typ stalkertänkande. Som att man förväxlar sina tankar och sin fantasiförmåga med verkligheten....

• Oculis caeruleis

Ja, det är väldigt otäckt, minst sagt: att gå från att vara hela livet en ?normal dramafri person? till att detta tar över helt ens liv och man känner inte igen sig själv.  Man litar inte på sig själv i deras närvaro för att man är medveten om att man är helt maktlös. 

Man gör allt från att fly från personen fysiskt men man är maktlös för de finns ständigt i ens tankar. 
    Man blir aldrig den person man var innan efter att man ha upplevt dessa känslor. 

• Anonym (Kanske)

Okej isåfall nej, aldrig upplevt.

• Anonym (Herakles)

Kanske bäst att ta hjälp av en terapeut? Fixeringar beror ofta på underliggande orsaker. Lycka till

• Anonym (noxx)

Det är bäst att klargöra att det här fråga om en attraktion som varken är sexuell attraktion eller normal förälskelse. Det är alltså inte att man blir kär i någon utan snarare besatt av personen. 

Det är inte ofta någon som är helt olämplig för en kärleksrelation, exempelvis en person som är avsevärt yngre eller äldre än en själv.

För det mesta drabbar detta ensamma människor med vissa typer av brister i sin sociala mognad.

• Anonym (noxx)
    Anonym (noxx) skrev 2024-02-14 07:18:40 följande:

Det är bäst att klargöra att det här fråga om en attraktion som varken är sexuell attraktion eller normal förälskelse. Det är alltså inte att man blir kär i någon utan snarare besatt av personen. 

Det är inte ofta någon som är helt olämplig för en kärleksrelation, exempelvis en person som är avsevärt yngre eller äldre än en själv.

För det mesta drabbar detta ensamma människor med vissa typer av brister i sin sociala mognad.

Det är "ofta någon" menar jag. (Dumt att man inte kan editera.)
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Coca)

Jodå, har upplevt limerens. Fick hjälp med detta via terapin, för min del var det en del av min PTSD. 

• Anonym (noxx)
    Anonym (KD) skrev 2024-02-14 07:52:09 följande:

Jag drabbades för några år sedan. En tjej på jobbet som jag längtade starkt efter. Jag ville vara nära henne hela tiden och skrev mycket till henne. Men hon kunde inte vara sann mot sina innersta känslor och avvisade mig. Sen fick jag sluta men jag förstod att sann kärlek försvinner inte.

Jag fortsatte skriva till henne, försökte träffa henne, såg till att inget ont hände henne. Hon förstod inte min stor kärlek och utsatte mig för prövningar som att låtsas ha ett förhållande med en dålig man. Det gjrode ont men jag gav inte upp. Jag förökte verkligen visa hur mycket jag älkade henne och hon skull eockså älska mig om hon bara vågade och släppte ut sin känslor.

Sen blev jag falska anklagad för ett hemskt brott när jag bara ville visa kärlek och är nu inlåst. Snart blir jag fri, hon har nog förstått hur bra vi passar ihop och när jag kommer ut ska det bli vi! Kärleken övervinner allt!

Intressant, är du intagen genom LPT (psykiatrisk tvångsvård)? 
Svar på tråden Limerence