• Temugg

    Ramlade på väg till jobbet - förlorad inkomst?

    Jag ramlade i ishalkan utanför huset och kunde inte ta mig till jobbet. Fick "bara" ett par rejäla blåmärken men vågade inte ta mig vidare och kom inte iväg till jobbet (kollektivtrafiken inställd pga väderförhållandet). Någon nämnde att jag kan få ersättning för olycka på väg till jobbet, är det någon här som varit med om något liknande? Har snabbgooglat och hittar bara länkar hit och dit, inga konkreta svar.

  • Svar på tråden Ramlade på väg till jobbet - förlorad inkomst?
  • Anonym (chef)
    Temugg skrev 2024-02-13 10:08:51 följande:
    Ramlade på väg till jobbet - förlorad inkomst?

    Jag ramlade i ishalkan utanför huset och kunde inte ta mig till jobbet. Fick "bara" ett par rejäla blåmärken men vågade inte ta mig vidare och kom inte iväg till jobbet (kollektivtrafiken inställd pga väderförhållandet). Någon nämnde att jag kan få ersättning för olycka på väg till jobbet, är det någon här som varit med om något liknande? Har snabbgooglat och hittar bara länkar hit och dit, inga konkreta svar.


    Kolla med arbetgivaren eller facket
  • Anonym (Wendy)

    Genom olycksfallsförsäkring men lite svårt att tro att du får ut något pga blåmärken. Tror det krävs att du åtminstone behövt uppsöka läkare. Men jag är inte expert, så prata med din chef om det.

  • Anonym (Ellen)

    Det skulle kunna gå som färdolycksfall. Men kriterierna för att få ersättning och om det finns försäkringar som täcker behöver du kolla med arbetsgivaren.  Många har försäkringspaket via AFA, är det något du känner igen?

  • Anonym

    Man behöver ha uppsökt läkare. Annars  skulle folk kunna hitta på i tid och otid för att få lite extra pengar. 

  • Anonym (-)

    Vi anmäler sådana händelser som tillbud, och uppmanas göra detta, utifrån att det faktiskt på sikt kan leda till något.

    Klarar man inte ens av att ta sig till jobbet så är det tämligen troligt att det också ska anmälas, utifrån att vissa skador faktiskt inte läker som förväntat.

    I försäkringen ingår dock inte första sjukdagen. Men det är ju ändå så att du troligtvis sjukanmälde dig, och faktiskt behöver lägga tillbaka tillbudet imorgon.

Svar på tråden Ramlade på väg till jobbet - förlorad inkomst?