• hallänningen

Vilka effekter såg ni av att vara er själva?

Hej på er!

Har en undran kring det här med att våga vara sig själv.

När ni kände att ni vågade vara detta fullt ut, vilka effekter såg ni i era liv? Tänker nu både hos er själv och hos er omgivning. Hur reagerade andra? Och vad blev lättare eller svårare för er? Tror ju nu att livet blir lättare i stort om man är sig själv men vill höra era historier utan modifikation så ta gärna med detta om det nu skulle finnas en negativ effekt.

Tänker på tex familje , vän och kärleksrelationer i första hand när jag nämner " andra "
  • Svar på tråden Vilka effekter såg ni av att vara er själva?
  • Anonym (Borderlina)

Försök att "bara vara mig själv" har slutat med att jag inom en vecka inte har några vänner och chefen sagt att jag kan köra dig till psykakuten och du får inte jobba när du är sån här. Så bäst att vara någon annan istället.

Jag tror det är jättebra för en frisk person att vara sig själv men med personlighetsstörning är det ett dåligt tips.

• Genara
    Aldrig riktigt fattat vad man menar när man säger "var dig själv", känns som en sådan sak som låter bra men är egentligen korkad. Ja man ska inte låtsas vara en pilot om man jobbar sybilla, men tror inte det är det man menar. Det utrycket används till hur man är som person, en personlighet och jag kan inte vara mer än mig själv. Och ja, ibland är jag arslig, ibland är jag snäll. Alla människor har många sidor och oavsett vilken sida som visas så är man fortfarande "sig själv".

Om jag svarar lite lätt på din frågeställning. Det finns intressen jag har, som absolut inte är konstiga, snarare är extremt vanliga, men jag visar sällan den sidan då jag genom livserfarenhet vet att folk direkt placerar en i ett fack som jag inte vill kännas vid. Så jag tar sällan upp den sidan helt enkelt.
  • hallänningen
    Genara skrev 2024-02-13 01:51:08 följande:
    Aldrig riktigt fattat vad man menar när man säger "var dig själv", känns som en sådan sak som låter bra men är egentligen korkad. Ja man ska inte låtsas vara en pilot om man jobbar sybilla, men tror inte det är det man menar. Det utrycket används till hur man är som person, en personlighet och jag kan inte vara mer än mig själv. Och ja, ibland är jag arslig, ibland är jag snäll. Alla människor har många sidor och oavsett vilken sida som visas så är man fortfarande "sig själv".

Om jag svarar lite lätt på din frågeställning. Det finns intressen jag har, som absolut inte är konstiga, snarare är extremt vanliga, men jag visar sällan den sidan då jag genom livserfarenhet vet att folk direkt placerar en i ett fack som jag inte vill kännas vid. Så jag tar sällan upp den sidan helt enkelta
    Vad jag syftar på med att vara sig själv kan vara att man kanske är lite mer som man är och inte bryr sig lika mycket om vad andra tycker och tänker, lite som ett dem som gillar mig gillar mig ungefär.

För tänker att både jag och andra gärna har " spelat teater " för att vara på ett sätt som vi tror att andra skulle gilla. Men jag har börjat inse att det kanske inte är det bästa. Så som att om det blir en pinsam tystnad , att man väntar ut denna istället för att säga något klyschigt eller fakea ett leende. 
  • hallänningen
    Anonym (Borderlina) skrev 2024-02-13 01:22:26 följande:

Försök att "bara vara mig själv" har slutat med att jag inom en vecka inte har några vänner och chefen sagt att jag kan köra dig till psykakuten och du får inte jobba när du är sån här. Så bäst att vara någon annan istället.

Jag tror det är jättebra för en frisk person att vara sig själv men med personlighetsstörning är det ett dåligt tips.

Kanske det, men menar mer att man genom att vara någon man tror andra skulle gilla bygger upp luftslott omkring sig, dvs att man spelar teater , bygger upp som en kontakt , och sen när man inte orkar det längre rasar det. 

Har någonstans insett att detta är ett mönster hos åtminstone mig själv som jag nu vill bryta. Och jag tänker att om man är sig själv och tidigt visar även svaga sidor så kanske en djupare relation kan växa fram på ett mer naturligt sätt.

För börjar verkligen må dåligt av detta mönster då det även upprepas igen och igen och igen
  • Anonym (Kaffedraken)

Jag blir omtyckt av många när jag är mig själv. Men jag får ändå lägga band på mig själv och inte säga allt som jag skulle vilja säga. För skulle jag göra det så skulle jag inte vara lika omtyckt. Socialt smörjmedel kallas det. Att man tar hänsyn till andra. Och jag är mig själv när jag tänker på andras känslor. Fler borde göra det.

• Anonym (Pia)

Jag har alltid varit mig själv. Som barn innebar det att jag fick låg status och hade få kompisar. Men i gymnasiet vände det och jag fick mycket vänner.

Men jag anpassar mitt beteende efter vad som är lämpligt i olika situationer. Drar inte samma skämt på jobbet som med min man osv. Att vara sig själv är inte synonymt med att alltid säga vad man tycker eller bete sig likadant mot alla människor. 

• Anonym (Tidigt)

Jag insåg tidigt vikten med att vara sig själv, och både fördelar och nackdelar som kommer med det. Jag var lite av en kameleont i tonåren/ tidiga 20-års-åldern och ville gärna vara till lags, var rädd för att ha en avvikande åsikt osv. Men efter att ha haft en falsk vänskap med en person som var ännu mer ja-sägare än jag så förstod jag hur dumt det kan se ut utifrån. Den här personen som jag var "vän" med ändrade åsikt beroende på vem han pratade med, han var löjligt rädd för att stöta sig med folk och det såg så patetiskt ut när han sa en sak /gav uttryck för en åsikt inför en person, men en helt annan åsikt när han pratade med en annan person. Redan där tänkte jag att sådan ska fanimej inte jag vara, och bestämde mig för att försöka vara rak och ärlig med det mesta, oavsett vilka personer som är i min omgivning. Rädslan för att stöta sig med andra är oftast det som hindrar personer från att vara sig själva, men den rädslan försvinner ju mer du vågar gå emot den. Många har problem med "vara-alla-till-lags"-syndromet hela livet, och har med tiden byggt upp starka inre blockeringar som gör dem allt fegare.

Barn har inte de där problemen, de säger spontant vad de tycker och tänker. De oroar sig inte för konsekvenser. Känner du att du inte kommer till din rätt eller vågar säga vad du tycker på ditt jobb, så är det bästa att byta jobb, ELLER att du försöker utmana bit för bit, testa gränser och se hur mycket du kan vara dig själv. När folk ser och märker att du har en vilja och en önskan att kunna vara mer dig själv, så brukar de flesta vara med på noterna. Det är iallafall min erfarenhet.

• Freddie K

Effekten av att vara sig själv för mig är att jag lätt kan bli överkörd då jag är så snäll, men jag försöker att stå upp för mig själv. Jag har också märkt att jag bryr mig inte lika mycket om vad folk tycker om mig, utan jag tänker att det är så. 

Jag har några goa vänner, men på kärleksfronten är det dött. Jag är dålig på att vårda mina relationer och ännu sämre på att skapa nya, men jag försöker i alla fall. Det är en befrielse att få vara den man är och jag tycker faktiskt om den jag är, oftast i alla fall.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Tidigt) skrev 2024-02-13 08:12:53 följande:

Jag insåg tidigt vikten med att vara sig själv, och både fördelar och nackdelar som kommer med det. Jag var lite av en kameleont i tonåren/ tidiga 20-års-åldern och ville gärna vara till lags, var rädd för att ha en avvikande åsikt osv. Men efter att ha haft en falsk vänskap med en person som var ännu mer ja-sägare än jag så förstod jag hur dumt det kan se ut utifrån. Den här personen som jag var "vän" med ändrade åsikt beroende på vem han pratade med, han var löjligt rädd för att stöta sig med folk och det såg så patetiskt ut när han sa en sak /gav uttryck för en åsikt inför en person, men en helt annan åsikt när han pratade med en annan person. Redan där tänkte jag att sådan ska fanimej inte jag vara, och bestämde mig för att försöka vara rak och ärlig med det mesta, oavsett vilka personer som är i min omgivning. Rädslan för att stöta sig med andra är oftast det som hindrar personer från att vara sig själva, men den rädslan försvinner ju mer du vågar gå emot den. Många har problem med "vara-alla-till-lags"-syndromet hela livet, och har med tiden byggt upp starka inre blockeringar som gör dem allt fegare.

Barn har inte de där problemen, de säger spontant vad de tycker och tänker. De oroar sig inte för konsekvenser. Känner du att du inte kommer till din rätt eller vågar säga vad du tycker på ditt jobb, så är det bästa att byta jobb, ELLER att du försöker utmana bit för bit, testa gränser och se hur mycket du kan vara dig själv. När folk ser och märker att du har en vilja och en önskan att kunna vara mer dig själv, så brukar de flesta vara med på noterna. Det är iallafall min erfarenhet.

Det finns de som säger precis vad de tycker och tänker. Att vara brutalt ärlig kallas väl det. Jag har sett att många som är så inte vill höra samma själva. Då blir de besvärliga.
  • Anonym (Tidigt)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-02-13 08:16:37 följande:
    Det finns de som säger precis vad de tycker och tänker. Att vara brutalt ärlig kallas väl det. Jag har sett att många som är så inte vill höra samma själva. Då blir de besvärliga.
    Beror väl på vem man är. Är man rak och uppriktig själv ska man givetvis kunna tåla att andra är det. Men jag vet vilken sorts personer du syftar på, inte sällan sitter de i chefspositioner.

Svar på tråden Vilka effekter såg ni av att vara er själva?