• Anonym (TS)

    Hur länge är en dom om umgänge giltig?

    Hej!
    Är en dom tillsvidare eller vad gäller?
    I detta fall en dom som kom 2016 avseende vårdnad och umgänge. Jag fick då enskild vårdnad och pappan som var (och är) i missbruk fick rätt till umgänge. varannan lördag och söndag mellan kl 10-14 tillsammans med mig och att jag ska bidra med 500:- till hans resa hit. Han bor 60 mil bort. Han deltog inte i förhandlingen och jag var fortfarande medberoende då och mitt ombud tänkte att chanserna för att jag ska få enskild vårdnad är större om jag är positiv till umgänge. Han har inte nyttjat de umgänget utan träffat barnet tre gånger sedan 2016. 


    Nu tjatar han igen om umgänge, över ett år sedan sist och hänvisar till domen. 
     
    Måste jag gå till rätten och få domen omprövad? 
    Han har träffat barnet tre gånger på åtta år. Under denna tid har vi skaffat stuga som vi är i nästan varje helg. Barnet går i sporter som är nästa varje helg osv. Ska vi plötsligt behöva låsa oss varannan helg för att han kan kräva att domen ska efterföljas?
  • Svar på tråden Hur länge är en dom om umgänge giltig?
  • Anonym (Z)

    Hur gammal är barnet ? Vill hen träffa pappan?
    Och just de tiderna ?

  • MsM84

    Låter inte som någon som är kapabel att ta ansvar för umgänget. Ge en chans och se hur det går? Sannolikt blir det inget eller de ses en gång och sen dör det ut..

  • Anonym (Gurkan)

    Åldern på barnet har nog störst betydelse här- över 12 år kan inte en förälder tvinga fram umgänge om barnet inte vill.

    Jag tycker du ska kontakta familjerätten och höra vad som gäller när pappan har struntat i umgänge som han skulle ha enligt dom.

  • Anonym (Dom)

    Ja, en dom gäller tills annat är avtalat. Ni kan få umgänget omskrivet som ett avtal hos familjerätten och då tar det över istället för domen. 

    Stora barn kan inte tvingas till umgänge. Så vad vill barnet är väl det du ska fokusera på, inte om ni kan åka till stugan eller inte. Om barnet vill bygga upp en relation med sin förälder så får ni ju lösa det. Kanske genom ett nytt schema.

    https://lawline.se/answers/giltighet-av-umgangesavtal 

  • Anonym (TS)
    Anonym (Dom) skrev 2024-02-11 17:28:59 följande:

    Ja, en dom gäller tills annat är avtalat. Ni kan få umgänget omskrivet som ett avtal hos familjerätten och då tar det över istället för domen. 

    Stora barn kan inte tvingas till umgänge. Så vad vill barnet är väl det du ska fokusera på, inte om ni kan åka till stugan eller inte. Om barnet vill bygga upp en relation med sin förälder så får ni ju lösa det. Kanske genom ett nytt schema.

    https://lawline.se/answers/giltighet-av-umgangesavtal 


    Avtal via familjerätten ska ju båda skriva under. Han skulle aldrig skriva under något sådant. Han satte sig emot allt han kunde under den tiden han fortfarande var vårdnadshavare. 

    Så egentligen så behöver jag gå till tingsrätten då för att få en ny dom... Surt!

    En kompis till mig som var i vårdnadstvist samtidigt som mig med samma bekymmer fick ensam vårdad och ingen umgängesrätt alls för pappan då han var i missbruk. Fattar inte varför de gjorde såhär i min dom.
  • Anonym (Dom)
    Anonym (TS) skrev 2024-02-11 19:32:36 följande:
    Avtal via familjerätten ska ju båda skriva under. Han skulle aldrig skriva under något sådant. Han satte sig emot allt han kunde under den tiden han fortfarande var vårdnadshavare. 

    Så egentligen så behöver jag gå till tingsrätten då för att få en ny dom... Surt!

    En kompis till mig som var i vårdnadstvist samtidigt som mig med samma bekymmer fick ensam vårdad och ingen umgängesrätt alls för pappan då han var i missbruk. Fattar inte varför de gjorde såhär i min dom.
    Ok förstår att det känns jobbigt. Vad säger soc om umgänge med tanke på hans aktiva missbruk? Och vad vill dottern? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Dom) skrev 2024-02-12 17:16:39 följande:
    Ok förstår att det känns jobbigt. Vad säger soc om umgänge med tanke på hans aktiva missbruk? Och vad vill dottern? 
    Soc säger ingenting eftersom jag har enskild vårdnad och det är upp till mig att avgöra. De kan inte vara behjälplig med drogprover eller liknande. 
    Barnet själv vill träffa honom såklart.
  • Anonym (E)

    Det gäller tills en ny dom fastslås. Så ja du behöver ta om processen. 

Svar på tråden Hur länge är en dom om umgänge giltig?