• Anonym (TS)

    Hur normal är min glömska?

    Jag har haft några jobbiga år med separation, dödsfall och grubblande. Jag studerar nu och jag klarar det bra. Men jag minns typ INGET ett halvår senare. Mina kursare pratar om det vi lärt oss men jag minns inget. Hur vanligt är det?

  • Svar på tråden Hur normal är min glömska?
  • Tink

    Detta tycker jag snarare är ett tecken på att du inte har en optimal studieteknik - kanske för att du inte mår så bra..

    För att du ska komma ihåg det du lärt dig i skolbänken behöver du återvända flera gånger till samma inlärda minne och gång på gång reflektera över det. Helst när du precis är på väg att glömma bort det. Då skapas det nya och flera minneskopplingar som gör att det inlärda blir till sist djupt inpräntat.

    Men om du istället håller på med att grubbla över andra saker, så kommer du inte att ha kapacitet att reflektera över det inlärda, så det som du lärt dig kommer att sakta börja raderas, tills det efter ett par månader inte finns någonting kvar.

    Jag skulle i ditt ställe planera in repetitioner av det inlärda med jämna mellanrum. En snabb reflektion efter en vecka, sedan efter en månad och sedan efter tre månader. Läs igenom dina anteckningar och försök att sammanfatta ämnet. Det behöver inte ta så lång tid, några timmar i taget räcker.

  • Goneril

    "EllaCablie", jag hoppas att du inte skämtar om så här allvarliga saker, huset brann ner och familjen omkom? Detta är förfärligt om det skulle vara sant och skämtar du om detta ska du genast sluta med det.                                                                                                                         TS, det behöver absolut inte vara fråga om tidig demens, det faktum att du glömt kurslitteraturen. Det många inte inser är att man ska grunna på det man just läst, ofta. När jag jobbar i köket till exempel, då funderar jag och läser valda delar av Shakespeares dramatik - eller något ur språkhistorien, alldeles för mig själv. På så sätt befästerjag kunskapen. Jag har trots hög ålder ett gott minne, minns teaterpjäser, böcker, ja allt som intresserar mig, men fråga mig inte om fysik eller kemi; allt jag lärde mig har jag glömt. Det har i viss mån med intresseområde att göra, om man ska kunna lägga saker på minnet.                                                                                                                                              Alltså; tänk inte "demens" utan repetition! Det är ju kul att lära sig nya saker!

Svar på tråden Hur normal är min glömska?