• Anonym (TS)

    Hur normal är min glömska?

    Jag har haft några jobbiga år med separation, dödsfall och grubblande. Jag studerar nu och jag klarar det bra. Men jag minns typ INGET ett halvår senare. Mina kursare pratar om det vi lärt oss men jag minns inget. Hur vanligt är det?

  • Svar på tråden Hur normal är min glömska?
  • Tink

    Detta tycker jag snarare är ett tecken på att du inte har en optimal studieteknik - kanske för att du inte mår så bra..

    För att du ska komma ihåg det du lärt dig i skolbänken behöver du återvända flera gånger till samma inlärda minne och gång på gång reflektera över det. Helst när du precis är på väg att glömma bort det. Då skapas det nya och flera minneskopplingar som gör att det inlärda blir till sist djupt inpräntat.

    Men om du istället håller på med att grubbla över andra saker, så kommer du inte att ha kapacitet att reflektera över det inlärda, så det som du lärt dig kommer att sakta börja raderas, tills det efter ett par månader inte finns någonting kvar.

    Jag skulle i ditt ställe planera in repetitioner av det inlärda med jämna mellanrum. En snabb reflektion efter en vecka, sedan efter en månad och sedan efter tre månader. Läs igenom dina anteckningar och försök att sammanfatta ämnet. Det behöver inte ta så lång tid, några timmar i taget räcker.

  • Goneril