• Anonym (Förvirrad)

    Ensamvårdnad

    Pappan går med på att jag får ensamvårdnad!
    När jag googlar så får jag inte fram hur man gör då utan bara om man inte är överens! Någon som vet? Flickan blir 5 snart och har struntat i henne under större delen av hennes uppväxt.

  • Svar på tråden Ensamvårdnad
  • Anonym (O)

    Om du och barnets andra förälder är överens kring boende, umgänge och vårdnad kan familjerätten hjälpa er att skriva ett avtal.


    Ett avtal som skrivs hos familjerätten blir juridiskt bindande på samma sätt som en dom i tingsrätten om socialnämnden i kommunen beslutar att godkänna avtalet. Det är alltid barnets bästa som är avgörande och står i fokus. Ett barn har som huvudregel rätt att ha tillgång till båda sina föräldrar, men det kan finnas undantag.


    Föräldrar som är överens kan även ansöka hos tingsrätten om att ändra boende, umgänge eller vårdnad. Ansökningsavgiften är 900 kr. Det finns ingen särskild blankett för att ansöka. Skriv i stället på ett vanligt papper vad det är ni kommit överens om. Glöm inte att signera.


    Om ni vill ändra vårdnaden måste ni vända er till familjerätten eller tingsrätten. Om ni enbart vill ändra i barnets boende eller umgänge räcker det att ni själva är överens.


  • Anonym (H)

    Kontakta familjerätten eller socialen. Dock är det inte säkert att ni kn göra det ändå. Vet ett fall där föräldrarna var överens om ensam vårdnad till mamman men soc bedömde att det bästa för barnet är gemensam vårdnad. Dock borde det inte vara problem att få ensam vårdnad om pappan skiter i barnet. 

Svar på tråden Ensamvårdnad