• Kanelkringla

    Föräldraledighetslagen

    Enligr föräldraledighetslagen står det såhär; Du kan också förkorta arbetstiden för att vara hemma med ditt barn. Då säger föräldraledighetslagen att arbetsgivaren ska ta hänsyn till dina önskemål om när du vill förlägga din ledighet, om det inte medför påtaglig störning i verksamheten.

    gäller denna lag bara om man tar föräldradagar varje dag? Jag kommer jobba 85 procent och måste lägga en föräldradag på helgen. Har jag ingen rätt att säga något om mitt schema då?
  • Svar på tråden Föräldraledighetslagen
  • Anotherone
    Kanelkringla skrev 2024-02-07 16:53:09 följande:
    Föräldraledighetslagen
    Enligr föräldraledighetslagen står det såhär; Du kan också förkorta arbetstiden för att vara hemma med ditt barn. Då säger föräldraledighetslagen att arbetsgivaren ska ta hänsyn till dina önskemål om när du vill förlägga din ledighet, om det inte medför påtaglig störning i verksamheten.

    gäller denna lag bara om man tar föräldradagar varje dag? Jag kommer jobba 85 procent och måste lägga en föräldradag på helgen. Har jag ingen rätt att säga något om mitt schema då?
    Nej det gäller oavsett.
    Du har ju två varianter av att "gå ner i tid" i lagen.
    En där du tar ut föräldrapenning för motsvarande tid och en där du inte gör det.
    Oavsett så är det arbetstagarens önskemål om schema för den aktuella deltiden, som ska gälla om det inte innebär påtaglig störning. 
Svar på tråden Föräldraledighetslagen