• EbSmith

    Ni som besökt Muminvärlden i Åbo!

    Vill gärna åka med sonen till Muminvärlden i sommar, men behöver tips från er som tagit er dit, utan bil!

    Vet inte hur vi ska göra för vi bor i Gbg. Vill gärna tro att flyget blir smidigast, men då är det byte om man flyger till Åbo, alternativt nästan 4 timmar med tåg, sen buss tror jag om man flyger raka vägen till Helsingfors. Ungefär samma som att ta tåget till Stockholm först, med andra ord och sen färjan. Det verkar smidigt eftersom Viking Line har nåt paketpris med boende, men jag är lite nojig över att bli sjösjuk...

    Hur har ni gjort? Är det enkelt att ta sig från färjan, alternativt flygplatsen, till Nådendal? 

  • Svar på tråden Ni som besökt Muminvärlden i Åbo!
  • elsi
    EbSmith skrev 2024-02-07 00:22:32 följande:
    Ni som besökt Muminvärlden i Åbo!

    Vill gärna åka med sonen till Muminvärlden i sommar, men behöver tips från er som tagit er dit, utan bil!

    Vet inte hur vi ska göra för vi bor i Gbg. Vill gärna tro att flyget blir smidigast, men då är det byte om man flyger till Åbo, alternativt nästan 4 timmar med tåg, sen buss tror jag om man flyger raka vägen till Helsingfors. Ungefär samma som att ta tåget till Stockholm först, med andra ord och sen färjan. Det verkar smidigt eftersom Viking Line har nåt paketpris med boende, men jag är lite nojig över att bli sjösjuk...

    Hur har ni gjort? Är det enkelt att ta sig från färjan, alternativt flygplatsen, till Nådendal? 


    Har bara åkt från Stockholm, och med båt. Men det var ingen risk för sjösjuka då i alla fall. Är sällan någon större storm på sommaren och båten är stor. Och barnen tyckte att båten var rolig och spännande (de var 3 och 6 år).

    Om ni tror att hela resan från Gbg blir för lång så kanske ni skulle kunna stanna en extra natt i Stockholm? Eller åka en nattbåt om det finns? 

    För övrigt så var Muminvärlden det absolut bästa stället vi har varit på av alla såna barnparker och nöjesfält. Så mysigt och fint. Vi var där två dagar med övernattning på hotell. Ett paket med båt, boende och inträde till parken tror ´jag. Men det var länge sen nu, inte säkert att det ser likadant ut nu. 

    Men varning för Muminbussen som man kunde köpa dyr biljett till på hotellet. Det var i princip bara en vanlig buss och och man kunde lika gärna åka den vanliga bussen för en bråkdel av priset. Det fanns direktlinjer, så ingen skillnad i tider eller så. 
  • John 3

    Viking Line Stockholm - Åbo är ett bra alternativt. Större delen av resan går inomskärs, så risken för sjösjuka är begränsad :) 

    Numera tar också Finnlines färjor passagerare utan bil från Kapellskär till Nådendal, så då kommer man ännu närmare. 

Svar på tråden Ni som besökt Muminvärlden i Åbo!