• Anonym (Aj)

Fysiska symptom av stress/ångest?

Jag har under den senaste tiden fått väldigt många konstiga fysiska symptom, och min fråga är väl egentligen om det kan bero på mental stress och ångest. Då jag varit hos läkaren har dem väl inte undersökt jättenoga, känns inte som dem tar mig så seriöst. Men blodtryck och sänka och så har varit helt normalt. 

Mina symptom började med att jag hade klåda/utslag över hela kroppen, och läkaren kunde inte hitta någon rimlig orsak till det. Det har sedan försvunnit.

Inte långt efter detta så har jag fått andra konstiga symptom. Till exempel huvudvärk som kan vara väldigt intensiv ibland. Känner mig ofta trött och yr. Har även märkt att min syn förändrats, som att jag ser lite suddigare, har svårare att hänga med i snabba rörelser och är mer ljuskänslig. Har dock även varit hos en optiker och min syn var ganska bra.

Så min fråga är alltså om alla dessa symtom kan bero på långvarig mental ångest/stress? För jag hittar inte riktigt någon rimlig förklaring. Jag har varit ganska stressad och ångestfull ett tag innan symptomen kom, men har inte tagit det så seriöst direkt. Just nu känner jag istället bara stress och ångest över alla konstiga symptom och att jag inte känner mig ?normal och frisk? som jag brukar. Någon som har några råd eller erfarenheter?

• Svar på tråden Fysiska symptom av stress/ångest?
  • Anonym (Sara Bella)

Ja,det kan absolut vara stressrelaterat.
    Jag fick en enorm klåda för ett år sedan pga hög arrbetsbelastning och stress  samt blir lätt yr och blir ljuskänslig mm vid långvarig stress.
    Blir även glömsk och långsam i hjärnan.

• Freddie K

Jag lider av ångest och jag kan bli illamående och rastlös och orolig. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Stress)

Ja, långvarig stress, ångest och oro kan leda till en mängd olika fysiska besvär såsom bland annat:

-huvudvärk 
    -problem med magen /ont i magen
    -yrsel
    -sömnsvårigheter
    -trötthet
    -överkänslighet mot ljud, ljus och dofter
    -stelhet och värk
    -domningar och känselbortfall

Stress påverkar även vårt immunförsvar varför det är lättare att vi drabbas av andra sjukdomar.

Svar på tråden Fysiska symptom av stress/ångest?