• jad1234

    Mardrömmar

    Hej! Vi har en dotter som är nyss fyllda 3år i Januari. I ett årstid nu om inte mer har hon praktiskt taget haft mardrömmar varje natt och det är ofta inte en gång utan 3-5 gånger där hon vaknar är ledsen och skriker lite. Det är inte nattskräck. Hon är pigg och glad och inte trött sen när hon vaknar på morgonen. Men som förälder får man aldrig nån ihållande sömn. Är detta verkligen normalt? Överallt står det att barn i den ålderna har mardrömmar från och till men att ha det VARJE dag i över 1 år. Ofta kommer uppvaken ungefär hyffsad samma tid varje natt. Klockan 00.30, 03, 06 och ibland mer därtill. Man hör hur hon andas snabbt innan hon vaknar. Behöver hon någon lugnande medicin när hon ska sova?

    Vi läser 30-45 min i sängen innan det sägs godnatt och vi tittar aldrig på något läskigt på tv eller läser någon sådan bok. Hon sover också i samma rum. 
    Hon har problem med sin mage att hon blir förstoppad som vi ska börja med utredning på nu men hon har inte ont i magen på natten.

    / Johan

  • Svar på tråden Mardrömmar
  • Tink

    Vår dotter vid den åldern hade en period med nästan dagligen återkommande mardrömmar varvat med episoder av nattskräck. Det höll i sig i kanske ett par månader innan det sakta slutade och till sist upphörde helt. Jag förstår att det har med hjärnans utveckling att göra - det skapas helt enkelt en otrolig massa synapskopplingar som genererar en storm av inre upplevelser, känslor och tankar som behöver bearbetas av hjärnan. Det blir helt enkelt en "overload".

    En treåring dricker knappast kaffe, te, cola, energidryck och sånt där krafs, och undviker ni socker så är det nog inte det heller. Jag själv skulle inte ens tänka tanken på medicinering, utan avvakta och se om det går över. Är hon i övrigt glad och pigg, äter och gör allt som en treåring ska, så är det ingen fara. 

Svar på tråden Mardrömmar