• Noabäbisen

    Magont nattetid 5månaders bäbis

    Hej! Jag har en son på 5 månader som från start har haft problem med magen. Det har varit allt ifrån slemmigt bajs, grönt bajs, magknip, kolik, amningsvägran dagtid, mycket gråt men framförallt VÄLDIGT mycket gaser nattetid. Han är helammad fram tills nu, testade att ge 50/50 ersättning (NAN sensitive) och bröstmjölk igårkväll inför läggdags - fruktansvärd natt. Vi har även försökt introducera smaksensationer sedan  4 månader, behövt backa på detta då han under natten ligger och vrider och vänder sig KONSTANT på grund av gaser han inte får ut. Jag och hans pappa vet inte vad vi ska ta oss till med sonens mage. Det blir aldrig bra, han har ofta ont men framförallt så är det nätterna som är kämpiga då han ligger och stånkar och stönar, sparkar och klöser, rivs och fäktas. Är det någon som känner igen detta och kan ge råd? Jag håller på att tappa förståndet. 

    Alla tips mottages! 

  • Svar på tråden Magont nattetid 5månaders bäbis
  • JensanGbg

    Hej!

    Åh vad jag tycker synd om er, det var exakt likadant för oss. jättejättejobbigt. Min lille kille låg också och kämpade på nätterna, och inget vi testade hjälpte. Han bajsade också slemmigt. Vi provade också ersättning och det blev totalt kaos den natten, fast jag spädde ut det med bröstmjölk.


    När jag pratade med vår barnsköterska på BVC sa hon att vi skulle prova mjölkfritt, att han kunde vara känslig/allergisk mot komjölksprotein. Så vi fick en burk mjölkfri ersättning av henne, och det var som att få en ny bebis. Han sov som en stock och var mycket nöjdare på dagarna. Sen har han vuxit ifrån det så för honom var det inte allergi utan känslighet (brukar i så fall växa bort under första året). 


    Så det är mitt tips, testa mjölkfritt. Om du ammar så tar det några veckor innan det helt märks för det tar tid innan det går ur kroppen.

     Lycka till!

  • Noabäbisen

    Hej!! Tack för din tid och ditt tips JensanGBG. Jag har faktiskt varit inne på samma sak, och har funderat på att testa att utesluta mjölk helt från min kost. Nu måste jag testa det direkt. Däremot har han inte speciellt många symptom om jag googlar på mjölkallergi, men det kanske snarare är en känslighet precis som du beskriver. Åter igen tack! 

Svar på tråden Magont nattetid 5månaders bäbis