Anonym (Betty) skrev 2024-02-04 22:00:09 följande:
Hur fungerar dessa regler i praktiken? Jag tänker om man har varnann vecka i vanliga fall. Och så bli det höstlov. Om det är din tur att ha barnen på lovet men veckan innan var din vecka. Och veckan efter är din. Har du barnen 3 veckor i rad då?
För oss har det ibland blivit konstigt på sommarn när någon vill ha två veckor med barnen. Då blir det ju också tre veckor i brytpunkten när allt ska bli som vanligt igen.
Rent juridiskt ligger ju alltid det normala schemat som grund, sen kommer allt detta med semestrar, lov och högtider som särregleringar som läggs "ovanpå" o då trumfar det vanliga schemat.
Så visst blir det ibland som du tänker, att om man följer detta rakt av fyrkantigt så blir det ibland att barnen är ifrån den ena föräldern över 3v i sträck...
Detta är sällan förenligt med vad som är det "bästa" ur barnets perspektiv, så då gäller det att parterna kan agera vuxet nog att de lyckas nå lösningar i samförstånd som utgår ifrån barnets perspektiv.
I vårt fall så mildras effekterna av detta då vi enligt normala schemat "byter" i mitten av veckan ungefär. Det var otroligt nog det enda vi var eniga om, att vi inte ville ha bytet i anslutning till helgen.
Det som hittills ställt till mest tjafsande var när det häromåret helt plötsligt dök upp en v53 i kalendern som ingen tänkt på.....
Det bästa är ju alltid att kunna ha en vanlig normal dialog med exet ang hela denna biten, det blir sällan helt bra att låsa upp allting enligt ett fyrkantigt schema.
Det är kändes viktigast för mig var att vi delar allting lika, så båda får chans att fira jul, nyår, o alla lov med ungarna, fast då varannan gång....
Ang just sommaren så blir det ju en naturlig period från midsommar och 8v framåt som är "semestern", veckan efter börjar skolorna.... Att byta varje vecka under semestern är på tok för kort, 2veckor känns lagom.
Det ställer dock till det med semestern för en annan när man måste ta 2veckor, sen gå in o jobba 2veckor för att sen ta 2veckor till.... Eller det är mest bök för planeraren på jobbet, för mig känns semestern faktiskt längre på detta sätt.
Vissa sommrar har jag faktiskt tagit 2v föräldraledigt i samband med semestern o varit ledig 6v på rad, det är inte dumt det heller.