• Anonym (Ledsen mamma)

Tvååring som slåss, hur jobba med?

Skrev en tråd om det innan men det blev för mkt inriktat mot just storasyskon/lillasyskon så skriver en ny.

Har en drygt tvååring som inte förstår detta med att det gör ont när man slår andra. Han går på både oss vuxna, försöker gå på lillasyskonet på knappa halvåret och dockor/nallar och slåss med öppen handflata på huvudet. Kan även slå sig själv på samma sätt. 

Jag känner att jag inte har något sätt att jobba med detta som funkar. Punktmarkerar småsyskonet för att undvika slag där. Säger nej med lugn bestämd röst annars, lyfter bort, bryter lek, blir ?tråkig?. Visar hur man ska klappa snällt. Är väldigt lugn men konsekvent, både jag och pappan jobbar exakt  på samma vis. Har försökt visa att den ena nallen blev ledsen när den andra dockan slog, och glad när den andra dockan klappade mjukt. Funkade inte, tvååringen ville då bara att nallen skulle slåss.

Men det känns som det blivit en grej av detta att försöka slå i huvudet, och jag tycker att det är rätt jobbigt . Han är jättesnäll annars, kramig och vill gärna visa upp sitt syskon för andra. Helt lugn och slåss aldrig på förskolan. Dock rätt trotsig hemma nu, som den tvååring han är.

Alltså VAD kan jag göra? Det gör ju inte jätteont men det är inte jättebehagligt att bli slagen heller och jag vill INTE att lillasyskonet ska få slag. Det är ju också rätt jobbigt att ha ett barn som vill slåss?

Försöker hela tiden involver det som går, båda vi vuxna leker och ger honom tid, hsn får hjälpa med sitt lillasyskon och ge blöja och hjälpa att pudra och vi berömmer snällt beteende massor. 

Så jag är helt rådvill och har slut på ideer. Vad sjutton gör man när barnet bara vill slåss liksom?

• Svar på tråden Tvååring som slåss, hur jobba med?
  • Anonym (Kia)

Ni gör det man ska göra,tar bort barnet och markerar att det är stop,det gör ont på xxx.
    Vissa barn är bara så otroligt gränssökande och de testar om och om igen ifall ni är konsekventa och står fast vid gränsdragningen.
    Dessa barn är ofta väldigt envisa och det går absolut inte att kompromissa innan de till 100% följer det som gäller.
    De är smarta och läser av varje ansiktsuttryck ifall det finns något hos er som kan passera.
    Det ni kanske kan göra förutom det ni redan gör är att vara steget före.
    Se även till att den lille aldrig är ensam och ha den större under ständig uppsikt.
    Att vistas ute och gärna i i terräng mycket kan få er lille son att koncentrera sig på annat och att ta sig fram i skog och mark är uttröttande både gör knopp och kropp och kanske han inte orkar testa lika mycket efter en motoriskt krävande aktivitet.
    Det kommer att gå över men ibland är det verkligen utmanande men ge inte upp!

• Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (Kia) skrev 2024-02-04 12:24:03 följande:

Ni gör det man ska göra,tar bort barnet och markerar att det är stop,det gör ont på xxx.
    Vissa barn är bara så otroligt gränssökande och de testar om och om igen ifall ni är konsekventa och står fast vid gränsdragningen.
    Dessa barn är ofta väldigt envisa och det går absolut inte att kompromissa innan de till 100% följer det som gäller.
    De är smarta och läser av varje ansiktsuttryck ifall det finns något hos er som kan passera.
    Det ni kanske kan göra förutom det ni redan gör är att vara steget före.
    Se även till att den lille aldrig är ensam och ha den större under ständig uppsikt.
    Att vistas ute och gärna i i terräng mycket kan få er lille son att koncentrera sig på annat och att ta sig fram i skog och mark är uttröttande både gör knopp och kropp och kanske han inte orkar testa lika mycket efter en motoriskt krävande aktivitet.
    Det kommer att gå över men ibland är det verkligen utmanande men ge inte upp!

Nädå, de är aldrig oövervakade. Vi är mycket utomhus just för att få ut energi med, men det här har kommit ändå.
  • Tilolo

Hej 😊

Slag brukar vara ett tecken på inre stress och känsloblockeringar.

När man är så liten så har man ju svårt för att verbalisera det man känner eftersom man inte förmår sig att förstå vad och varför man känner som man gör i olika situationer. 

Jag själv som vuxen har en tendens att slå mig själv när jag upplever obehagliga känslor som samlats på hög under en längre tid för att jag i den stunden har svårt för att hantera denna mängden av känslor. Även om det är fel att agera på detta sätt, så är det dock detta symtom som blir när dessa känslor ej har fått komma till uttryck.

Jag tror ert barn behöver hjälp med att få uttrycka det han känner inom sig genom kreativitet.
    När jag var liten så var jag väldigt manisk 
    så då satte de vuxna mig att rita. Jag fick sätta färg på det jag kände och det gjorde mig lugnare🙂

Kanske skulle det kunna hjälpa honom också. Det blir som en slags bearbetning. Kanske kan det också hjälpa er att få någon förståelse i vad det är som sker inom honom. 🙂

Jag Önskar Er All Lycka Till! 💖

• Anonym (Ledsen mamma)
    Tilolo skrev 2024-02-04 18:07:14 följande:

Hej 😊

Slag brukar vara ett tecken på inre stress och känsloblockeringar.

När man är så liten så har man ju svårt för att verbalisera det man känner eftersom man inte förmår sig att förstå vad och varför man känner som man gör i olika situationer. 

Jag själv som vuxen har en tendens att slå mig själv när jag upplever obehagliga känslor som samlats på hög under en längre tid för att jag i den stunden har svårt för att hantera denna mängden av känslor. Även om det är fel att agera på detta sätt, så är det dock detta symtom som blir när dessa känslor ej har fått komma till uttryck.

Jag tror ert barn behöver hjälp med att få uttrycka det han känner inom sig genom kreativitet.
    När jag var liten så var jag väldigt manisk så då satte de vuxna mig att rita. Jag fick sätta färg på det jag kände och det gjorde mig lugnare. 🙂

Kanske skulle det kunna hjälpa honom också. Det blir som en slags bearbetning. Kanske kan det också hjälpa er att få någon förståelse i vad det är som sker inom honom. 🙂

Jag Önskar Er All Lycka Till! 💖

Han målar redan i princip vsrje dag.
Svar på tråden Tvååring som slåss, hur jobba med?