• Anonym (Hjälpmedel)

Intyg om hjälpmedel?

Som funktionsnedsatt skulle jag behöva vissa hjälpmedel för att underlätta vardagen och göra mig mindre beroende av andras hjälp.

Men jag har inte ekonomi för att köpa dessa helt med egna pengar, utan måste söka någon form av bistånd/bidrag för detta.

Problemet är att vårdcentralen jag har kontakt med inte vill göra en bedömning av behovet och då blir det i stort sett omöjligt att beviljas bidrag.

Vad gör jag?

Vilka skyldigheter har de inblandade myndighetsinstanserna?

• Svar på tråden Intyg om hjälpmedel?
  • Anonym (Johanna)

Vad är det för funktionsnedsättning det handlar om?  Det är väl dom inblandade parterna som ska göra en sån bedömning,  alltså habiliteringen i första hand med fysioterapeuter, arbetsterapeut etc som ser och förstår ditt funktionshinder.  Dom borde ju veta vilken typ av läkare du ska prata med för att ett korrekt intyg ska kunna skrivas. 

• EpicF

Habiliteringen är de som oftast ordnar med hjälpmedel. Och alla funktionsnedsättningar tillhör inte habiliteringen. 

Vad är det för hjälpmedel du anser dig behöva? Och vad är det för funktionsnedsättning du har?

• Anonym (Hjälpmedel)
    Anonym (Johanna) skrev 2024-02-04 10:15:22 följande:

Vad är det för funktionsnedsättning det handlar om?  Det är väl dom inblandade parterna som ska göra en sån bedömning,  alltså habiliteringen i första hand med fysioterapeuter, arbetsterapeut etc som ser och förstår ditt funktionshinder.  Dom borde ju veta vilken typ av läkare du ska prata med för att ett korrekt intyg ska kunna skrivas. 

EpicF skrev 2024-02-04 11:12:45 följande:

Habiliteringen är de som oftast ordnar med hjälpmedel. Och alla funktionsnedsättningar tillhör inte habiliteringen. 

Vad är det för hjälpmedel du anser dig behöva? Och vad är det för funktionsnedsättning du har?

Jag går hos en arbetsterapeut på vårdcentralen och de svarade att de inte gör någon sådan bedömning om det inte gäller hjälpmedel som förskrivs och tillhandahålls av landstinget.
  • EpicF
    Anonym (Hjälpmedel) skrev 2024-02-04 16:15:59 följande:
    EpicF skrev 2024-02-04 11:12:45 följande:

Jag går hos en arbetsterapeut på vårdcentralen och de svarade att de inte gör någon sådan bedömning om det inte gäller hjälpmedel som förskrivs och tillhandahålls av landstinget.
    Och då har du svar. De hjälpmedlen du önskar förskrivs inte av landstinget och du kan då inte få dessa. 

Finns det andra hjälpmedel som är likvärdiga som förskrivs av landtigen som du kan ha nytta av? 
  • Anonym (Hjälpmedel)
    EpicF skrev 2024-02-04 16:22:47 följande:
    Och då har du svar. De hjälpmedlen du önskar förskrivs inte av landstinget och du kan då inte få dessa. 

Finns det andra hjälpmedel som är likvärdiga som förskrivs av landtigen som du kan ha nytta av? 
    Men det är inte logiskt att en arbetsterapeut kan bedöma behovet av hjälpmedel bara om det är sådana som landstinget tillhandahåller.

Jag har fått de få hjälpmedel som landstinget kan tillhandahålla, men det finns fler ute på marknaden som jag har tittat på och som kan underlätta min vardag i andra göromål än de som de landstingsföreskrivna hjälpmedlen kan.
  • Anonym (då)
    Anonym (Hjälpmedel) skrev 2024-02-04 16:35:17 följande:
    Men det är inte logiskt att en arbetsterapeut kan bedöma behovet av hjälpmedel bara om det är sådana som landstinget tillhandahåller.

Jag har fått de få hjälpmedel som landstinget kan tillhandahålla, men det finns fler ute på marknaden som jag har tittat på och som kan underlätta min vardag i andra göromål än de som de landstingsföreskrivna hjälpmedlen kan.
    Och då får du stå för dem själv om du själv bedömer att du behöver dem. Det är ledsamt, jag sitter i samma sits, men så är det. 
  • EpicF

Ol de inte hjälpmedlen förskrivs av landstinget så får du själv stå för den kostnaden om du anser att du är i behov av de hjälpmedlen. 

En arbetsterapeut kam enbart rekommendera/förskriva hjälpmedel som tillhandahålls av landstinget. 

• Anonym (ohjälpt)

Jag försökte ta upp kostnader för bl.a. hjälpmedel som skulle underlätta eller ge mig bättre livskvalitet när jag sökte Merkostnadsersättning hos FK men fick avslag. Väldigt krångligt och omständligt tycker jag att det var att söka, förutsätter läkarintyg. 

När jag orkar avser jag söka i olika fonder.

• Anonym (Hjälpmedel)
    Anonym (då) skrev 2024-02-04 16:57:26 följande:
    Och då får du stå för dem själv om du själv bedömer att du behöver dem. Det är ledsamt, jag sitter i samma sits, men så är det. 
    EpicF skrev 2024-02-04 17:03:50 följande:

Ol de inte hjälpmedlen förskrivs av landstinget så får du själv stå för den kostnaden om du anser att du är i behov av de hjälpmedlen. 

En arbetsterapeut kam enbart rekommendera/förskriva hjälpmedel som tillhandahålls av landstinget. 

Då förstår ingen av er vad jag är ute efter.
    Jag vet att jag måste skaffa hjälpmedlen själv, så det är inte vad jag förväntar mig av vården.
    Jag vill ha deras bedömning av behovet på papper att visa upp när jag ska söka bidrag till kostnaden från annat håll (annars har jag inte råd). Rimligen är deras kompetens på området inte begränsad av vart hjälpmedlen kommer ifrån.

• Anonym (Hjälpmedel)
    Anonym (ohjälpt) skrev 2024-02-04 17:04:00 följande:

Jag försökte ta upp kostnader för bl.a. hjälpmedel som skulle underlätta eller ge mig bättre livskvalitet när jag sökte Merkostnadsersättning hos FK men fick avslag. Väldigt krångligt och omständligt tycker jag att det var att söka, förutsätter läkarintyg. 

När jag orkar avser jag söka i olika fonder.

Samma situation som jag.
  • Anonym (Soso)

Kanske en petitess men det finns inga landsting längre, numera heter det regioner.

En arbetsterapeut som inte har koll på detta har kanske inte koll på andra saker heller?

Om det finns fler vårdcentraler där du bor hade jag bytt om jag var du, och förhoppningsvis fått mer hjälp på det andra stället! Låter jättekonstigt att de vägrar hjälpa dig med detta. Är det en privat vc för annars brukar ju vc höra till regionen.

• Anonym (Soso)

Missade att du redan fått de som regionen föreskriver.

Men byt vc, hade inte litat på någon som inte visste att landsting inte finns längre!

• Anonym (Johanna)

Så här är det, en läkare kan skriva ett intyg på behovet av andra hjälpmedel om en arbetsterapeut kan intyga att dom hjälpmedel som redan finns inte kan hjälpa dig alls. Du måste ha ett tydligt och klart behov av andra hjälpmedel som inte kan återfinnas bland dom redan föreskrivna.  Det måste vara ett konkret handikapp av att inte ha ett hjälpmedel.  

Det är väldigt svårt att få igenom överlag och jag vet att folk fått avslag på till och med livsuppehållande hjälpmedel , rullstolar , anpassade sängar för sjuka barn etc. För att det nånstans funnits likvärdiga hjälpmedel att tillgå . Att man missar en funktion eller finess är inte skäl nog . 

• Anonym (Hjälpmedel)
    Anonym (Johanna) skrev 2024-02-04 17:59:53 följande:

Så här är det, en läkare kan skriva ett intyg på behovet av andra hjälpmedel om en arbetsterapeut kan intyga att dom hjälpmedel som redan finns inte kan hjälpa dig alls. Du måste ha ett tydligt och klart behov av andra hjälpmedel som inte kan återfinnas bland dom redan föreskrivna.  Det måste vara ett konkret handikapp av att inte ha ett hjälpmedel.  

Det är väldigt svårt att få igenom överlag och jag vet att folk fått avslag på till och med livsuppehållande hjälpmedel , rullstolar , anpassade sängar för sjuka barn etc. För att det nånstans funnits likvärdiga hjälpmedel att tillgå . Att man missar en funktion eller finess är inte skäl nog . 

Just nu är problemet att VC inte ens vill göra en bedömning.
  • Mantrasina
    Anonym (Hjälpmedel) skrev 2024-02-04 18:36:11 följande:

Du behöver nog hitta en privat mottagning som kan göra en oberoende bedömning. VCs rehabteam för ju bedömningar utifrån det sortiment och det som finns tillgängligt för dem, för det finns liksom ingen anledning för dem att göra bedömningar för utrustning som inte går att förskriva via hjälpmedelscentralen.

Går du privat betalar du för och får bedömningen du önskar. Sen är ju en bedömning inte detsamma som att du bedöms ha behov av det du vet/upplever/tror/känner dig övertygad om att du behöver. Även om man känner sig själv och sina behov bäst förstås! 

• Anonym (E)

Jag tänker att där du söker bidrag för kanske inte behöver exakt den info som du vill ha på intyg utan kanske kan ett intyg på diagnosen som kan hjälpas av hjälpmedel vara nog? Med ett förklarande av att de hjälpmedel som vården kan bistå med inte fungerat pga vadnuanledning

• Anonym (Johanna)
    Anonym (Hjälpmedel) skrev 2024-02-04 18:36:11 följande:
    Ja av den anledningen jag precis hänvisade till. För att din arbetsterapeut inte kan se att något behov finns av andra hjälpmedel än dom du redan har,  i så fall hade hon redan föreslagit det och hjälpt dig att söka. 
Svar på tråden Intyg om hjälpmedel?