• Klobibblan

    Ätit för lite folsyra! V. 9…

    Okej, jag känner mig ledsen och orolig just nu.. Jag äter ACO gravid multivitamin och insåg precis att man ska ta TVÅ tabletter och inte en. Jag har endast tagit en och är i vecka 9. Jag har alltså fått I mig 250 mg istället för 500 mg. Ibland har jag tagit en folsyra-tablett istället med rätt mängd (400 mg), men jag har oftast tagit ACO gravid. Jag känner mig helt förtvivlad. Jag vet att det inte är vanligt med ryggmärgsbråck, men det finns ju massa andra risker också. Jag vill höra alla era erfarenheter. Ge mig allt ni har.
  • Svar på tråden Ätit för lite folsyra! V. 9…
  • Klobibblan
    felicityporter skrev 2024-02-04 01:17:34 följande:

    Slappna av, det är ingen fara alls!


    Tack för lugnande ord. Varför är det ingen fara alls? Du har säkerligen rätt, men skulle behöva en förklaring.
  • Anonym (Lis)
    Klobibblan skrev 2024-02-04 05:10:42 följande:
    Tack för lugnande ord. Varför är det ingen fara alls? Du har säkerligen rätt, men skulle behöva en förklaring.
    Du har ju ätit tillskott, har du en hyfsat varierad kost får du ju i dig folsyra där också. Du har förmodligen fått i dig mer folsyra än många andra som föder barn, det är ju inte alla som känner till att man ska äta det förrän de ringde till bm. Och tänk alla de som inte upptäcker graviditeten förrän efter 7-8 veckor.
  • Anonym (Lis)

    Jag förutsätter att du ätit 250 ug (mikrogram) inte mg. 


    (att äta för mycket kan också vara skadligt)

  • Klobibblan
    Anonym (Lis) skrev 2024-02-04 09:32:58 följande:

    Jag förutsätter att du ätit 250 ug (mikrogram) inte mg. 


    (att äta för mycket kan också vara skadligt)


    Nej precis, jag menar ug.
  • Anonym (H)

    Klobibblan, jag känner igen ditt nick från ett gäng tidigare trådar. Det är förmodligen ingen fara för ditt barn om du ätit en varierande kost. Det ska nog gå bra. Men baserat på dina tidigare inlägg vill jag råda dig att försöka ta det lugnt och inte stressa upp dig så mycket. Ring och prata med din BM när du känner dig orolig. 

  • Klobibblan
    Anonym (H) skrev 2024-02-04 13:23:11 följande:

    Klobibblan, jag känner igen ditt nick från ett gäng tidigare trådar. Det är förmodligen ingen fara för ditt barn om du ätit en varierande kost. Det ska nog gå bra. Men baserat på dina tidigare inlägg vill jag råda dig att försöka ta det lugnt och inte stressa upp dig så mycket. Ring och prata med din BM när du känner dig orolig. 


    Ja, du har rätt. Det är min första graviditet och jag känner bara att precis ALLT blir fel vad jag än gör. Jag har varit mer ledsen än glad under den här graviditeten och är så fruktansvärt rädd för att något ska bli fel. Det var liksom grädden på moset när jag insåg att jag har tagit alldeles för lite folsyra fram till v. 9. Blev så fruktansvärt rädd och ledsen. Självklart ska man inte oroa sig, men sanningen är att det inte direkt har gått smooth för mig under dessa första veckor under graviditeten. Hur mycket kan gå fel egentligen? Tydligen mycket.
  • Anonym (H)
    Klobibblan skrev 2024-02-04 13:53:21 följande:
    Ja, du har rätt. Det är min första graviditet och jag känner bara att precis ALLT blir fel vad jag än gör. Jag har varit mer ledsen än glad under den här graviditeten och är så fruktansvärt rädd för att något ska bli fel. Det var liksom grädden på moset när jag insåg att jag har tagit alldeles för lite folsyra fram till v. 9. Blev så fruktansvärt rädd och ledsen. Självklart ska man inte oroa sig, men sanningen är att det inte direkt har gått smooth för mig under dessa första veckor under graviditeten. Hur mycket kan gå fel egentligen? Tydligen mycket.
    Det är förmodligen farligare för ditt barn att du stressar upp dig så mycket än att du missat lite kosttillskott och ätit lite rökt lax. Jag tycker verkligen du ska ta upp det här med din bm och eventuellt även boka tid hos en kurator för att få tips på hur du kan hantera din oro. ❤️
Svar på tråden Ätit för lite folsyra! V. 9…