• Hoppodrommar

Ultraljud

Hej! 

jag undrar vad det betyder när barnmorskan säger att man är i vecka 7+2 vid ett vaginalt ultraljud?
    är det egentligen 5 veckor sedan man blev befruktad då eller är det egentligen 9 veckor sedan man blev befruktad? Jag känner mig så förvirrad! önskar det finns någon som vet! 

• Svar på tråden Ultraljud
  • BuoBä

Man räknar alltid från när senaste mensen startade. Så ägglossning och befruktning var ca 2 veckor senare, alltså 5 veckor sedan i ditt fall. 

Sen stämmer det vården säger baserat på UL/VUL inte alltid med vad man själv vet. Det händer tom att folk som gjort IVF och vet _exakt_ när de blev gravida får ett annat datum. Det kan bero på mätfel, oregelbunden mens, att foster inte växer så regelbundet som vården hävdar mm. 

• Elisabetmaria

Man räknar från den senaste mensens första dag när man räknar gravidveckor . Så när du är i v 7 är de egentligen 5 veckor sen du blev befruktad .  

• Hoppodrommar

Det kan inte vara så att vi blev gravida när vi hade oskyddat samlag den 26 november om det visar 7+2 vid det vaginala ultraljudet? (visade 7+2 den 30 januari.)
    det känns inte så alls men skulle vilja ha lite hjälp med att tänka. 

• BuoBä
    Hoppodrommar skrev 2024-02-15 13:01:05 följande:

Det kan inte vara så att vi blev gravida när vi hade oskyddat samlag den 26 november om det visar 7+2 vid det vaginala ultraljudet? (visade 7+2 den 30 januari.)
    det känns inte så alls men skulle vilja ha lite hjälp med att tänka. 

Nej det är inte möjligt. Räkna 5 veckor bak från 30 jan så hamnar du i mellandagarna.
Svar på tråden Ultraljud