Enda sedan jag var liten har jag fått följande mening upprepad till mig av olika människor i olika sammanhang: ?Du tänker för mycket!?
Har precis som du ställt mig samma fråga, jamen hur fan gör jag för att sluta då?
Mina tankar springer fortfarande iväg om jag inte är uppmärksam men något jag upplevt hjälpt är:
- Mindfulness, ladda ner någon gratis-app och testa. En teknik som går ut på att lämna tankarna i huvudet och fokusera på kroppen, andningen och att vara i nuet. Det går ju inte att dra igång en session mitt i ett samtal när man känner att hjärnan börjar gå upp i ERROR men jag har fått med mig massa tekniker från mindfulness som hjälper mig att varva ner och samla tankarna, ta några djupa andetag, känna efter hur det känns i fötterna eller bara låta tankarna flyta förbi.
- Platser/situationer för återhämtning, när jag är i naturen sker det ofta automatiskt: jag lämnar alla tankar i huvudet och tar in mer utifrån än inifrån. Lyssnar på fågelkvitter, känner vinden mot kinden eller kollar på alla fina träd och blommor. Naturen kanske inte är din plats, det kan ju lika gärna vara att läsa en bok, se på en film, spela instrument eller vadsom men något där du märker att tankarna skingras automatiskt. Återigen hjälper inte detta alltid men om du gör mer av sånt som får dig att slappna av upplever iallafall jag att jag tar med mig det in i vardagens stress och tankar. Välj helt enkelt att spendera mer tid på sådant som får dig att gå ner i varv istället för att gå upp i varv.
- Distrahera dig själv med rörelse eller på något annat sätt avbryta dina tankar när de blir för mycket, jag upplever att en promenad, eller några stretchövningar kan få mig att släppa övertänkande och få mig att komma ner i kroppen mer. För dig kanske det räcker med ett miljöombyte eller att du förösker avbryta dig själv i ditt huvud: Nej nu tar jag en macka istället och försöker fokusera på det du gör när du brer mackan och äter den.
Lycka till!