• Anonym (O)

Tvärlage

Hej, 
    Jag är gravid i v36+4 idag. Var på ultraljud idag och barnet ligger i tvärlage, som en ostbåge sa läkaren. Ryggen ner i bäckenet och huvudet på höger sida och fötterna till vänster. De senaste veckorna har den hoppat runt i olika positioner och vi ska göra en vändning på måndag. Dock ser jag det som stor risk att den kommer att lägga sig i fel läge igen eftersom den hoppar runt så mycket. Jag bad om att de gör en vändning och sätter igång förlossningen (är då i v37+1) men läkaren tycktes tveksam till det. Jag vill verkligen inte behöva föda med kejsarsnitt för att det tillslut är försent för att göra vändning. Vad har ni för erfarenhet av av barn i tvärläge/barn som hoppar runt i magen sent i graviditeten? 

• Svar på tråden Tvärlage
  • Anotherone

Mitt andra barn la sig rätt runt vecka 26-27 nånting.  Sen hux flux nån månad senare satt han i säte och därefter tvärläge. Men det var inte mer än nån vecka och jag minns att det var väldigt obehagligt,  jag kände tydligt att nej - det är inte meningen att bebisar ska ligga på tvärsen så här!!
    Jag hade min bm-mottagning i samma hus som min arbetsplats så jag gick dit regelbundet under den tiden för att kolla,  för hade han legat kvar så när vi närmade oss 37+0 hade man velat försöka ändra läge. 
    Men det  behövdes inte,  vid det laget låg han rätt igen så jag slapp vändningsförsök.
    Det skulle kanske kunna hända att de vänder bebisen rätt men att den snurrar tillbaka? Och sen om man försöker vända igen så sätter man igång?
    Så att hen får en chans först.

• Ectea

Nu är det 9 år sedan jag födde barn senast 
    Han låg i tvärläge runt v 33 -35 
    På den tiden gjorde man inte (på vårat sjukhus) vändningsförsök på tvärlägen. Orsaken var att livmodern blir så formad av tvärläge att bebis med enkelhet snor tillbaka direkt. 
    Nu bestämde han sig i v 36 för att huvud ner var bästa vägen ut.
    Det var oerhört obehagligt när han snodde om. Jag kunde omöjligt missa det och minns känslan än idag 
    1 dygn senare föddes han 
    Ingen igångsättning 

• Anonym (O)

Tack, för svar! Jag tycker också att det känns obehagligt, känns som att jag ska klämma bebisens huvud när jag ligger på den sidan. Jag har inte känt att bebisen snurrat runt någon gång, uppenbarligen liten bebis och rymlig livmoder med gott om fostervatten. Får se hur bebisen ligger på måndag och sedan får jag ta det därefter. Har förstått att det är mycket ovanligt att bebisen tålighet i tvärlägei fullgången graviditet. Men nån ska väl tillhöra den ovanliga skaran också :). 

• cosinus

Min fjärde låg i klockrent tvärläge vid 36 veckor. Det var tydligen ovanligt så barnmorskan tog in en massa studenter så de fick känna. Hon hade även en utflykt till säte innan hon snurrade sig rätt.

trean låg i säte större delen av sista två månaderna men även han hade en utflykt på tvärsen ganska sent. Snurrade sen tillbaka och är född (vaginalt) i säte.

Svar på tråden Tvärlage