• Hjelm

    2.5 kilo rostbiff

    Kunde inte motstå att köpa rostbiff när min lokala butik sålde för 49 kronor kilot. Men den minsta bit jag hittade var på 2.5 kilo. Den är vakuumförpackad. Bör jag tillaga hela på samma gång, eller går det bra att dela upp den och frysa i bitar i nya påsar? 

  • Svar på tråden 2.5 kilo rostbiff
  • Silverjenny

    Det går jättebra. Nötkött håller runt ett år i frysen utan problem. Det är bättre att frysa det rått än tillagat. Skär det i lagom stora bitar som är lagom att plocka fram till en måltid. 

  • Hjelm

    Tack för ditt svar, SilverJenny!

    Jag insåg först nu att köttet förmodligen är färdiglagat. Det ser ut så när jag kollar genom plasten och det känns hårdare än vad rått kött brukar vara. Går det fortfarande att frysa ner i bitar? Tänker att det får bli i strimlor i stroganoff och liknande.

  • Silverjenny
    Hjelm skrev 2024-02-01 14:15:11 följande:

    Tack för ditt svar, SilverJenny!

    Jag insåg först nu att köttet förmodligen är färdiglagat. Det ser ut så när jag kollar genom plasten och det känns hårdare än vad rått kött brukar vara. Går det fortfarande att frysa ner i bitar? Tänker att det får bli i strimlor i stroganoff och liknande.


    Jadå går jättebra att frysa tillagat kött också :)
  • klyban

    Om den var färsk, så skulle jag kört hela biten i ugnen efter först brynt den runt om med önskad kryddblandning.
    Typ som salt, peppar, och sen går det köra mer, som vitlök och lökpulver, och kanske även paprika pulver och beroende på vilken smak man vill ha.


    Sen in i ugnen max 125grader, ca1½-2½h, men en kärntemp på 50-55grader och beroende på vilken sorts rostbiff man gillar.


    Några matskedar vatten i formen, och sen samlar man upp vätskan och använder över sin rostbiff, för den är sjukt god att använda till detta.
    Glöm inte vila biten i 15min, annars rinner köttsaften ut och gör den torr.


     


    Är den färdigtillagad, ja, jag skulle delat den i lämplig storlek och ta fram när man önskar lite rostbiff.
    Man kan även göra typ pyttipanna, eller kanske en pastasås.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden 2.5 kilo rostbiff