• ronjjjjaaaa

    Skydda SGI

    Jag har har varit tjänstledig för studier från mitt förra arbete som jag sagt upp mig för 31/5-24 samma dag som examen är. Jag har även fått arbete som jag skrivit papper på från den 1/1-24 alltså under samma tid som studierna är. 
    Nya arbetsgivare undrar gällande semester, vilket jag inte har insparade från nya arbetet. Hur gör jag för att skydda SGI? kan jag ta semester? Eller måste jag skriva in mig som arbetssökande den tiden jag vill vara ledig? Trots att arbetet börjar efter ledigheten
  • Svar på tråden Skydda SGI
  • Yuppyupp

    Du kan ta semester, men eftersom du inte har något sparat blir det ledighet utan rätt till betalning. Så länge du är anställd kommer din SGI vara skyddad oavsett om du är ledig med eller utan betalning. Det är endast om du är arbetslös som du behöver skriva in dig. Att vara ledig från arbetet räknas inte som arbetslös, utan just ledighet. :)

  • NinjaBird

    Jag förstår inte riktigt? Är du anställd av två arbetsgivare samtidigt från och med 1 januari? Har din första arbetsgivare godkänt detta? När det gäller din SGI så är den skyddad så länge du har en anställning/studerar, det får dock inte vara något glapp mellan, om har en anställning 1/6 så är det ok. Semester får du ha. Antar förresten att du är anställd på heltid, annars kan det påverka din SGI om du går från heltid till deltid, eller tvärtom.

Svar på tråden Skydda SGI