Anonym (Stina) skrev 2024-02-01 15:57:37 följande:
Har du provat gunga barnet i famnen samtidigt som du matar? Fått göra det med mina i olika perioder, även ammat så. Yngsta nu 10 månader och funkar mata så. Har verkligen ingenting gått, då sockrar jag vällingen. Funkar inte en sked, en extra då. Gjort samma med äldre barnen, de har noll sockersug nån av dom efter de passerat ett år typ. Då funkade inte socker längre. Så du behöver ju inte vara orolig på så sätt.
Äter barnet dåligt o varit sjukt hade jag däremot bett bvc kolla järnstatus omgående (man måste ofta säga till om det specifikt). Du kan kolla själv, dra ner huden under ögat, insidan av huden ska vara klarröd, är det vitaktigt har barnet järnbrist. Då kan du säga det åt läkare så blir det enklare för dom. Järnbrist vanligt om barnet ammat länge, min yngsta fick det redan runt 5-6 mån och behövt tillskott.
Tror de är svårt att gunga och mata samtidigt. Han väger 11 kg så han är lite tung xD
han äter bra när han får mat, är mest vätska som han är dålig med. han älskar gröt :)
men han får många tänder nu så de kliar i munnen på honom , han brukar gnugga och försöka bita skeden så matstunderna tar lite längre än vanligt.
han har 3 påväg där nere och 5 där uppe