• fwedin

    ETT GLOBALT TECKENSPRÅK

    copypaste från min post på flashback


     


    copypaste från randomthoughts, reddit

    develope a universal sign laguage

    teach it as mandatory to learn from day one, like learning your mother tounge (speaking/reading it)

    if everyone could communicate clearly with eachother across the globe, while still maintaining your cultural ID that´s making your perspective unique and therefor valuable..

    i believe it would cause the elimination of a substantial percent of global hostility.

    + i´d put this in "crazyideas" if it weren´t for the fact that it´s not crazy to me at all, it´s actually a very achievable suggestion that i think people should take in serious consideration.


    jag inser att jag inte ser något skäl till att inte posta förslaget för fler att se, överväga, bidra till...

    som, sitter någon här på kompetensen att kunna backa hur reell möjligheten att testa detta är? dvs, kan någon här backa att det inte skulle kräva mkt tid/energi att utveckla detta teckenspråk o lära ut det simultant med ett barns lokala språklektioner, o från o m att vi börjat lära oss det vi ska lära barnen så borde det inte dröja mer än, vad, två-tre månader? .. innan hela världen kan baskommunicera på ett o samma språk. liksom, jag fattar att det här är en rimlig o skitbra idé, men saknar högskolepoängen folk kräver att man ska backa sin skit m, ni vet vad jag menar..

    LÅNG HISTORIA KORT: LÅT HÖRA IFALL DU HAR KOMPETENS ATT REDOVISA FÖR VRF DU BACKAR DENNA IDÉ. liksom, låna ut lite av din tyngd till mig o min skitbra idé här. vi är ju grannar o allt


     


    + ny kommentar på reddit


    i am actually tonight gonna try to spread this seed across the internet and hope it finds traction. lend your voice to be backing it as a valid suggestionbefore you´ve got everyone else telling you it is, like you know lol

    lol för jag vet att ni mkt hellre vill vara på sidan som förklarar för den andra vad ni kan säga är vad de kan lita på att ni förstått är rätt o riktigt, de bhvr inte göra annat än att lita på er när ni säger att det här är något vi ska göra nu.


     


    liksom, världen över.  den här idén skulle rimligtvis kunna ta huvudfokus på nyheterna inom loppet av 24h. jag är helt på allvar med det påståendet. HÅLLER DU MED?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden ETT GLOBALT TECKENSPRÅK
  • fwedin

    tänk vilken cred du får leva med ifall du var med o spred den här idén, då är det lika gärna dig de intervjuar på efter fem ikväll, vrf inte

  • Aniiee

    Nej.

    Orsak.

    Esperato. Och alla andra försök till unversella språk som kom före.


    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Lönnsirap

    Personligen tycker jag att idéen berättar väldigt mycket om hur ytligt många människor faktiskt tror att teckenspråken är, samt hur lätt de är att sprida....

    Att dessutom uppepå detta tänka att man behöver konstatera ytterligare ett språk, snarare än att använda de som finns är ju som att man tror att man själv sitter på en lösning som är unik, när det snarast är så att man faktiskt försökt sprida "samma språk" inom teckenspråken och då ändå landat i olika dialekter och faktiskt olika språk.

    Gester är inte universella och språk växer och krymper i sitt sammanhang. Så även teckenspråken.

    Jag är helt för att saker utvecklas och att såväl barn som vuxna får lära sig om olika kommunikationssätt och sätt att både göra sig förstådda och att tolka de som kommunicerar med stöd av annat än majoritetsbefolkningen.... Jag tänker dock inte att människan har förutsättningar att skapa ett gemensamt språk för alla, såsom världen ser ut idag. 

    Och personligen tycker jag inte att man ska sprida dåliga ideer om teckenspråk i allmänhet. För mig är det rimligare att satsa på att just lära sig 20-80 ord på de språk som finns runtomkring och helt enkelt se om detta hjälper alla. Typ såsom vi i Sverige jobbar med tecken som stöd för de flesta på förskolor och skolor.

Svar på tråden ETT GLOBALT TECKENSPRÅK